onsdag 9 maj 2012

Provocerande.....

....på mer än ett sätt!
Situationen är följande:
En av kommunen anställd person inom äldreomsorgen misstänks för att stjäla pengar av en äldre vårdtagare i dennes hem.
För att verkligen försäkra sig så lägger polisen ut några sedlar och den anställda nappar mycket riktigt till sig pengarna.
Detta kallas för brottsprovocerande och den anställde kan inte dömas för "om inte pengarna hade legat där hade hon inte tagit dom"!
Då förstår jag att vad helst jag låter ligga framme i mitt hem och någon snor det så har jag provocerat fram brottet och den skyldige går fri.
Eller?
Ytterligare en situation:
Huliganen är på väg till Ullared för att hämta grejor med släpkärran påkopplad.
Hamnar framför en privatbil som kör provocerande sakta, d v s 50-60 km på 70-väg.
Huliganen har en tid att passa och blir otålig, trampar på gasen och kör om.
Väl framme i Ullared står ordningspolisen och stoppar honom och talar om att han kört för fort för det har en civil polis rapporterat. Alltså den personen som Huliganen kört om.
Är inte detta brottsprovocerande så vet jag inte vad.
Att sedan den ena polisen är så oförskämd att den andre ber om ursäkt å hans vägnar kanske inte hör hit.
HEJA SVERIGE!

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Jasså en sån da ida :-)
Då kan vi kanske få se en Magnolia imorgon.
Ha de gott

reneesfotoblogg sa...

Det räcker ju att slå upp tinninga på morran!