onsdag 10 oktober 2012

Jag har en kamphund.....

....men vare sig jag eller han har vetat det.
Jag talar om Bonzo, aka Gårdshunden av rasen Cane Corso.
En gammal, för att inte säga antik ras som, visserligen var nästan utdöd men som några italienska eldsjälar lyckades rädda och med framgång avla fram rasen igen med de egenskaper den en gång haft nämligen en gårds- och vakthund och då pratar vi lantgård med djur.
Den hör till Molosserna och är en italiensk mastiff av rasen Cane Corso (uttalas precis så).
Vi skaffade honom i första hand för att vi ville ha hund efter att varit hundlösa i två år och kommit fram till att ett liv utan hund var fattigare än ett liv med hund.
I andra hand för att vi behövde ha en respektingivande men ändå vänlig hund som höll sig på gården.
Kriminaliteten breder ju ut sig som pesten även på landsbygden!
Efter moget övervägande och väl pålästa bestämde vi oss för en tigrerad tik men av olika anledningar blev den en fawnfärgad hane, varför är en annan historia.
Enligt vad jag förstår och vad som framgår av media så var det två Cane Corso som sköts ihjäl och det var en fem månaders valp och en unghund på elva månader.
Om jag sätter mig på marken eller golvet så studsar och fjantar sig Gårdshunden runt mig i tron att jag vill leka och döljer jag huvudet i armarna så kör han in huvudet och buffar och fnyser.
Uppenbarligen var det detta som hände i det här fallet. Husse satt på marken av en anledning som jag inte vet och hundarna lekte, säkert bet och drog dom i hans kläder också, det brukar valpar göra.
Detta tog man till intäkt för att hundarna skulle avlivas.
Vi har ju också en fransk bulldogg som heter Mollie, aka Pittbullen.
Hon väger ca en femtedel av vad Gårdshunden väger, hon är tre år yngre men gissa vem som bestämmer?
Och han låter henne härja fritt.
Gårdshunden har markerat ett par gånger under åren att han inte tycker om vissa personer genom att inte gå fram och hälsa utan cirklat runt och blängt och en gång har han markerat mot en man som la handen på nätet bak i bilen när dörren var öppen. För övrigt har han inte visat någon aggressivitet.
Han har också tagit ett par otillåtna vändor på egen hand till grannar som haft löptikar men det är väl ganska normalt kan jag tycka.
Jag har naturligtvis träffat en hel del hundar av rasen och har aldrig kunna förstå att det har funnits mer mentala problem eller större kampvilja hos dom än hos vilken annan ras som helst.
Vad som däremot är nedslående och sorgligt är att oseriösa människor parar Cane Corso med allehanda andra raser och prånglar ut avkomman på Blocket.



7 kommentarer:

Rajson sa...

Har alltid sagt att det inte är fel på hundarna utan dom som har dom. Tänk så många idioter det finns som förstör dessa jyckar. Precis som du skriver, avlas sönder och uppfostrar fel.
Lika lite som det finns elaka barn från födslen de är omgivningen som formar dom fel!
Underbart foto på din lille vän!
Inga hundar här hemma.Maken rädd för dom ,stora dottern allergisk så lilla dottern fick aldrig det hon önskade alla jular, födelsedagar osv.det stog alltid hundvalp övers på alla önskelistor!

reneesfotoblogg sa...

Rajson: Det skär i hjärtat när man tänker på att polisen sköt tjugo skott på två valpar. Undrar just vilket som var det dödande skottet?

Anonym sa...

Och jag som hela tiden trott det varit en mastiff! Trodde mina kynologiska kunskaper var bättre än så. Men hur som helst, vi kan bara konstatera, det finns få aggressiva hundar men desto fler olämpliga hundägare.
Irene

Silvina Soave sa...

Una mirada muy expresiva, hermosa fotografía!! Saludos!

Lotta sa...

Det är inte hundarnas fel utan de som har dem
Vilken
otroligt vacker hund du har.
Jag skulle vilja ha en bordeaux dogg om jag skull ha någon mer.
Vi har haft Old English Sheepdoog och tre griffoner
En brux och två belge.
De två belgarna har vi kvar fast de börjar bli riktigt gamla.En är 14½ och en 11.
Bilden på hunden är fantastisk. Grattis till ett kanonporträtt.
Kramizzzzzzz

reneesfotoblogg sa...

Irene: Förstår att du menar Bullmastiff men detta är en italiensk mastiff, Cane Corso. Inte lika tung i kroppen och finns i fler färgvarianter. för övrigt håller jag med dig.

Silvina: Ubrigada! (not sure about the spelling)

Lotta. Vi hade från början tänkt oss just Dogue de Bordeaux och träffade ett antal men kom fram till att deras temperament inte passade oss samt att deras höftstatus inte var så positiv. Av en händelse träffade vi en Corso och på den vägen är det.
Vi skulle utöka familjen med ytterligare en av samma ras men av olika anledningar blev det en Fralla istället och hon är betydligt mycket "mer" än vad han är, men dom matchar varandra perfekt. Hon bestämmer och han underkastar sig.

Anneli - A'la Foto sa...

Åh vilken vacker bild på en alldeles bedårande, ståtlig och vacker hund!

Det är för sorgligt det som hänt och det gör mig arg. Att djur blir aggressiva har med människorna som äger dem att göra! Det är aldrig djurens fel!