lördag 28 augusti 2010

Gräfsnäs

Om man tar ångtåget från Anten så kommer man till Gräfsnäs Slottspark.
Resan går längs sjön och bjuder balsam för ögat.
Leijonhufvud byggde slottet som brann ner två gånger med hundra år emellan allt enligt en förbannelse.
Man byggde inte upp slottet för tredje gången utan endast ruinerna är kvar.





Det rinner små åar och vattenfall genom den vackra parken och i vattensamlingarna under allehanda ädel- och lövträd simmar änder som gärna låter sig fotograferas.

2 kommentarer:

Sven sa...

Hej! Vilka fantastiska bilder Du
tar. När jag gjorde min militära
utbildning i Skövde,kom jag under
en orienteringstävling i skogen åt
Jönköpingshållet fram till ett sta-
tionshus vid en smalspårig järnväg
med lok och små vagnar,jag har all-
drig hittat igen den platsen, nu
blev jag riktigt nostalgisk.
Dina bilder på änder ser ut som oljemålningar helt underbara. Inte
har Du väl en pensel i kameran?
Kärringen,(Din egna benämning på Dej själv)är superbra.mvh Sven

reneesfotoblogg sa...

Sven!
Puss på dig gamla smickrare!
Betr. gamla järnvägar som hålls igång så är det tack vare ideellt arbete och en aldrig sinande entusiasm.
Vi försöker bidra genom att åka sträckan minst en gång varje sommar.
Vackrare tågtur får man leta efter då den går längs med sjön Anten och som sagt slutar i slottsparken med slottsruinen på en halvö speglande sig i sjön.
Har ni vägarna förbi så gör ett besök. Det är strax bredvid Alingsås.
mvh R