tisdag 25 maj 2010

Om att reagera fel

Igår gjorde jag det som man absolut inte får göra, nämligen handlade utan att tänka.
Som följande var situationen:
Hade lilla Mollie i koppel utanför föräldrarnas torp långt in i skogen.
Blommande Liljekonvaljer och fågelsång och en hund som förtjust nosar runt.
Den totala idyllen alltså.
Plötsligt utan förvarning står en gigantisk hund med sänkt huvud bredvid oss.
Det är då jag beter mig som en fullständig idiot och vrålar med lungornas fulla kraft: NEEEEJ!
Gång på gång gastar jag och när det dyker upp en hund till så halar jag upp Mollie till axelhöjd ungefär.
Hur djävla dum får man vara?
I mitt fall uppenbarligen totalt hjärndöd!
Så gör man inte om man har något innanför pannbenet.
I all synnerhet som jag känner till dessa två giganter av rasen Rohdesian Ridgeback som bor granne med mina föräldrar.
Stora, säkert tjugo centimeter högre än Gårdshunden (som är 62 cm i mankhöjd) men två oförargliga spralliga hanar som ofta kommer och besöker mamma och pappa.
Med facit i hand kan jag säga att hade jag mött dom ansikte mot ansikte så hade jag säkert reagerat annorlunda men i denna situationen, utan att ha vare sig hört eller sett deras ankomst så var det instinkten som klickade in.
Sen att den var fel........
Alltnog, jag måste haft ganska mycket pondus i rösten för när jag vrålat GÅ HEM några gånger så lommade dom iväg hemöver med en något undrande och lite sårad blick.
Dom brukar nämligen bli mycket väl mottagna av mina föräldrar och även få en och annan godbit.
Mollie, den lilla pitbullen, var totalt oberörd av cirkusen.
Hon är ju störst, bäst och vackrast och slänger ledigt omkull Gårdshunden så hon hade säkert tagit en dust med dom båda.
Dom har ju dessutom samma färg som hennes offer.

5 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Jaja, man är inte mer än människa och ibland blir man rädd...

reneesfotoblogg sa...

Hm, jag som är så samlad och gärna talar om för andra hur dom ska reagera.....
Tror jag ska hålla käft i fortsättningen!

Ninna sa...

Jo, att reagera som den människa man är kan väl ibland verka nog så idiotiskt. men när saker och ting händer tror jag inte alltid det hjälper att VETA hur man ska göra. Då tar grottmänniskan över.

reneesfotoblogg sa...

Ninna: Fast jag skäms faktiskt lite för mitt beteende.
Hur har det gått med foten?

Ninna sa...

Vi väntar på hovslagare. Det verkar som bölden sökt sig ut bak i kronranden. Hon haltar inte lika svårt längre. Står med jodopaxbandage på nätterna...