onsdag 9 september 2009

Är jag ensam....

....om att hänga upp mig på vissa ord?
Det går bara inte att få fram det.
Ett av dom är........ja just det, inte ens nu kan jag få fram det.
Säger som jag brukar: det är när man fotograferar babyn i magen på mamman.
Har fuskat lite med släktforskning.
I ett sammanhang förekommer det en soldat som hette Kapabel.
Lögn i hellskotta att komma på.
Kom på ett tricks: tänker på elefanten som har en snabel och det rimmar på Kapabel.
Förväxlar gör jag också.
T ex. säger jag apoteket när jag menar systemet men aldrig tvärtom.
Sedan rekommenderar jag alltid Salubrin i stället för Samarin.
För den som inte vet: Salubrin luktar ättika och är för utvärtes bruk, typ klåda, myggstick.
Nej, jag tror inte för ett enda ögonblick att jag är annorlund än alla andra.
I alla fall inte annorlunda än mamma.
Bara det att hon har andra ord som hon hänger upp sig på.
Med ålderns rätt hör hon dessutom lite illa.
Hon föredrar att försöka klara sig utan hörapparat och det hoppas jag hon gör länge än.
Det bjuder nämligen på många fullständigt hysteriska skrattstunder.
Och skratt är helande och livsförlängande, det är min övertygelse.
mvh R

3 kommentarer:

pia sa...

ultraljud?
är det det svåra ordet? ;)

Tuvstarr sa...

Att förväxla apoteket med systemet (systembolaget alltså) är nog inte helt felt. Högprocentig snaps kan ju användas även som medicin, eller hur? ;-)
Vi har en bok hemma i bokhyllan där alla bokstaver K blev bytad mot bokstaven F och omvänd. Boken heter Der Fönig / Fungen (istället av Der König / Kungen) och det är jätteroligt att läsa. I alla fall så pratar vi ibland med varandra på så vis, man blir snabbt van vid det. Då gäller det akta sig att inte använda detta språk på opassande ställe, så kanske när man hamnar i en trafikkontrol
- nej Herr polisman, jag har inte drucfit en enda flunf alfohol, bara ett fopp fake...
Då är du snabbare på polisstationen än du fan tänfa - nej kan tänka menar jag...

reneesfotoblogg sa...

Pia: Jajamänsan och fråga mig inte varför just det hakar upp sig, det är ju verkligen inget märkvärdigt.

Tuvstarr: Helt livsfarligt att lägga sig till med sådana vanor men hysteriskt roligt.

mvh R