fredag 28 november 2008

Vårdcentralerna suger!

Är vårdcentralen verkligen en serviceinrättning till för patienter?
Oftast känns det inte så.
Det känns istället som att den är till för dom som jobbar där.
Vid ett tidsbokat besök var vi fem-sex personer i receptionen. På disken stod en skylt "Vi har fikapaus, kommer om en kvart!"
Man hör prat omväxlande med skrattsalvor från ett rum. För övrigt är hela anläggningen tom.
Vi tittar lite vilset på varandra, en man i rullstol säger uppgivet: Varför bokar dom en tid när dom vet att dom går på rast?
Själv blir jag förbannad!
Är inte min tid lika viktig som personalens?
Jag kanske har annat att göra än att sitta där och lyssna på deras kackel en kvart!
Eftersom husbonden är bypass-opererad så har det varit en del telefonsamtal med vårdcentralen.
Ett halvår efter operationen skulle kolestorolet kollas. Alltså inget akut.
Mellan åtta och nio på torsdagar kunde man beställa tid! Alltså en timma i veckan!
Den sjätte torsdagen var jag vansinnig! Men hade tur, alla var på kurs och hade en vikarie som svarade i telefon även efter nio.
Som jag dessutom kände.
Så jag myglade till mig en tid, och det skäms jag inte för.
Vi har en vän som är ryggmärgskadad efter en olycka. Han är en hjälte! Varje dag är en kamp för att han ska ta sig fram för egen maskin.
Han slår sig ganska rejält och nu har han sår på benen som inte vill läka och som smärtar.
Smärtan gör att han blir spastisk och har ännu svårare att ta sig fram.
Igår morse ringde han till vårdcentralen för att få hjälp.
Nu för tiden har man moderniserat så en röst säger: Vi ringer upp dig klockan......
Han satte sig lydigt vid telefonen vid det utlovade klockslaget. Ingen ringde.
Två timmar senare ringde telefonisten upp!
Hela personalen var på kurs!
Men om han ringde klockan sex imorgon bitti så kanske..........
Detta som jag beskrivit är inga engångsföreteelser.
Eftersom man kommit upp i ålder och vänner och bekanta också ligger på femtio + så kommer problemet upp allt som oftast.
Alla har samma erfarenheter!
Remisser som inte blir skrivna eller som kommer bort. Oviljan att remitera. Fel diagnoser och fel medicineringar (Losec för cancer i magen).
För att uttrycka sig "modernt": Vårdcentralerna suger!
Mvh R

Inga kommentarer: