fredag 31 oktober 2008

Livsfarliga djur


När det knackat på dörren och ringt på telefon cirka tio gånger under loppet av en halvtimma och alla frågar eller meddelar försynt att det går lösa kor på vägen så ville jag inte var den elfte som möter mig i dörren.

DET ÄR INTE VÅRA DJUR SOM GÅR PÅ VÄGEN, VÅRA DJUR STÅR I LAGÅRDEN!!!!

RING MILJÖKONTORET!!!!

Får be om ursäkt här på bloggen (precis som om att någon av dom läser den) så känner i alla fall jag mig lite bättre.

Själv ringde jag både miljökontoret (som alla andra gånger den här "wannabe-bonden" skiter i sina djur) och polisen.

Varför polisen undrar någon. Jo, det är 90-väg och jag lovar: att smaska in i en ko i 90 km är ingen hit, vare sig för kon eller dom i bilen.

Sedan är det gång- och cykelbana i direkt anslutning med skolbarn, mammor med barnvagnar och folk med hundar.......tänk själva!

Hungriga nötkreatur (det är därför dom bryter sig ut varje höst) är inte att leka med, som dessutom är stressade av att flocken blir delad. T o m en liten kalv springer ledigt omkull en vuxen karl för att inte tala om barn.

Vad gör polisen? GÅR UT I RADION OCH VARNAR!

Det är väl lovvärt men förutsättningen är ju att alla som passerar (en jämn ström vid denna tiden) har på radion.

Jag roade mig med att stå och titta nedåt vägen och INGEN lättade på gasen om inte djuren stog PÅ vägen.

Alltnog, det som retar mig mest är att en djurägare får hålla på så här år ut och år in. Han svärtar ner en hel yrkeskår.

Visst, det händer att våra djur kommer ut också men då är det oftast stängslet som blivit nerrivet av t ex älgar, så dom bryter sig inte ut för att dom inte har mat. Dom förpassas dessutom snabbt in i hagarna igen eftersom vi bor i direkt anslutning till våra betesmarker.

Den här "ursäkten" bor flera mil från sina djur och vet absolut inget om vare sig djurhållning eller lantbruk.

Så, nu har jag morrrrrrrrrat färdigt för idag, tror jag.

mvh R



1 kommentar:

Anonym sa...

Stackars kossorna :( behöva vara så hungriga att dom rymmer, grrrrrrrrr.