måndag 28 december 2015

Noterat inför nästa jul!

Tillaga endast hälften så mycket av all julmaten, utom skinkan förstås så slipper du slänga en massa när högtiden är över.
Det är en förunderlig gåta att man efter alla dessa jular fortfarande får så mycket över trots att jag dragit ner på det mesta.
Ingen hemlagad pressylta eller dito korv, ingen egen leverpastej och ingen rödkål.
Leverpastej från 1800-talet hittade jag förresten i botten på den kasserade frysboxen.
Förra året beställde jag en 7-kilos färdigsaltad skinka men var inte helnöjd så jag bestämde mig för att salta själv i år. Naturligtvis glömdes det bort i den allmänna hysterin och tiden blev för kort för insaltning (minst två-tre veckor) så det fick bli som förra året. 
Kan nog tycka att med ett kilopris på hundra kronor så ska den inte tappa över ett kilo i tillagningen. Så "note to my self": Salta själv nästa år!
För övrigt så fick Husbonden och jag en gemensam julklapp i år. Troligen dom enda i Sverige för att inte säga i världen som fått en toalettstol i julklapp. En vägghängd! Det ni! Kunde inte fått bättre eftersom vi renoverar ett badrum. Hoppas montering ingår.

2 kommentarer:

Lotta sa...

God fortsättning och det kan väl inte bli annat med en så bra julklapp! Här skippade vi julklapparna, har hyrt en stuga till hela familjen istället och julmaten är slut! Tack och lov! (förutom en helt skinka som ska in i frysen, mannen trodde inte det skulle räcka med en...) Ha det bäst! Kram Lotta

reneesfotoblogg sa...

Lotta: Så förståndigt. Hade det inte varit för alla fyrfota familjemedlemmar så ...... God fortsättning och Gott Nytt År!