onsdag 21 maj 2014

Swedbank .....

.....förnekar sig inte!
Trots att jag fick en rejäk blodtryckshöjning när det uppdagades att man inte kunde få ut sina egna pengar på banken längre och jag då lovade att jag skulle byta bank så blev det inte så.
"När sinnet hade runnit ner till röven",  som Husbonden brukar säga och jag konstaterat att de flesta andra banker följt efter så iddes jag inte.
Men nu är det väl ändå så att någon har "skitit i det blå skåpet" som i detta fallet Huliganen brukar säga.
Den femtonde maj fick vi ett brev från banken där vi uppmanades att redogöra för praktiskt taget varenda krona som går in och ut, och totalt vränga ut och in på vår ekonomi.
Dessutom skulle dom ha kopia på identitetshandling och bokslut.
Som grädde på moset så skulle allt vara banken tillhanda samma dag som vi fick brevet.
Varför nu detta? Jo, EU har bestämt att för att stävja pengatvätt och terroristdåd så åligger det banken att "vränga ut och in" på sina kunder.
Om inte vår lokala bank känner oss efter alla år och alla miljoner som runnit genom deras börsar då vet inte jag vad vi gör där överhuvudtaget.
Inte nog med att dom lägger över sina säkerhetsproblem på kunderna och inte "vågar" hantera kontanter utan nu ska dom också ha bevis på att man inte är terrorist och tillhör någon kriminell organisation som tvättar pengar.
Efter att ha ringt ett otal gånger för att ställa den person som signerat brevet till svars( gått för dagen, gått för dagen, gått för dagen, har ni hört det förut?) och dessutom blivit informerad om att samtalet skulle spelas in "för min egen säkerhet" så rafsade jag ihop pappren och körde till vårt bankkontor.
Efter att i tio minuter försökt få människan innanför disken att förstå vilket övertramp detta är och hur kränkande det känns att bli ifrågasatt efter alla år som kund och han dessutom envist undervisade mig om hur man fyller i blanketterna så insåg jag att det var meningslöst  och stormade ut ur lokalen.
Nu blir det byte av bank! Inte för att det har någon betydelse rent ekonomiskt, alla banker betalar näst till ingenting i ränta, alla utom Hypoteksbanken som betalar hyfsat på alla sina sparkonto men i gengäld inte har någon betalservice så där skiter det sig tyvärr.
Storbankerna slår sig för bröstet varje år och deklarerar svindlande vinster, betalar ut bonusar med en helvetes massa nollor men 1% i ränta kan dom inte ge sina kunder på sparpengarna.
Nu ska jag i alla fall tvätta pengar!
Ska slänga in några tjugor i tvättmaskin och köra på vittvätt bara för att göra skäl för bankens misstro!
Djävla Pucko! 
 
 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lämnade Swedbank för några år sedan, när bonusarna nådde månens höjd. Bättre? Ja, i vart fall inte sämre
Irene

Kerstins foto sa...

Vilken galenskap! Jag lämnade Swedbank och gick över till Länsförsäkringar bank istället. Har då inte fått nåt sånt korkat brev av dom. Tack och lov, för då brinner det i huvudet på mig.

reneesfotoblogg sa...

Irene: Frågan är just vilken annan dålig bank man ska välja!

Kerstin: Länsförsäkringar är på tapeten eftersom vi har alla våra försäkringar där.

DDT sa...

Jag brukar då och då tvätta mitt kreditkort. Det är en dålig idé. Värst blir det om man kör det i torktumlaren.

reneesfotoblogg sa...

Denna där: Då kan man säga att du har sk(i)ummat ditt kort!

Anonym sa...

Vi bytte till Länsförsäkringar, har fungerat bra. Men kontanta medel hanteras av Forex, inte alltid praktiskt.
Irene

reneesfotoblogg sa...

Irene: Hade telefonkontakt med dom igår. Ska bli intressant att se vad dom har att bjuda eftersom vi har alla våra försäkringar där.

Anonym sa...

Haha kan inte låta bli att skratta åt bedrövelsen. Men jag håller med dig till fullo. Banker är tjuvar och banditer allihopa. Sen vansinnet att vissa banker inte handhar kontater, i min värld är bank och pengar samma sak. Knäppt!
Ja det är ju som du nämner svårt att visa sitt missnöje med att byta bank i denna kartellvärlden, men det känns ju iaf bättre för en själv även om den bank man byter till har liknande usla villkor :)
/Christer

reneesfotoblogg sa...

Christer: Det behövs ett folkuppror ta mig tusan! Frågan är bara i vilken ända man ska börja?