söndag 25 augusti 2013

Förutfattade meningar?

Det har du väl inte?
Det har jag.
Men jag jobbar på dom.
Undrar var dom kommer ifrån?
T ex. det att ett slappt handslag vittnar om en lika slapp karaktär.
Hur många gånger har man inte läst just det.
I så fall är det ju nästan bara människor i Skandinavien som har en fast och bra karaktär, som grabbar tag och trycker till.
Jag har nästan aldrig träffat på det handslaget i andra delar av världen som jag besökt.
Eller den föreställningen att en människa med lågt hårfäste skulle vara mindre intelligent än andra och så då motsatsen förstås:  "Han hade en hög och intelligent panna...", det har jag läst åtskilliga gånger.
För ett antal år sedan var jag på en begravning och en man befann sig bland gästerna, ganska omodernt klädd och enligt min förutfattade mening såg han inte ut som om han var fullt tillräknelig vilket jag viskande kommenterade till Husbonden.
Den mannen var docent inom medicin!
En svensk, kvinnlig författare skrev om en kvinna hon såg på gatan: "Hon var enormt tjock och hade säkert mått bättre av att läsa en bok än att sätta i sig en massa mat!"
Praktexempel på förutfattad mening.
Husbonden läser aldrig en bok av två skäl, på dagtid har han inte tid och på kvällen somnar han och får boken i huvudet, men jag vet ingen som har så lite förutfattade meningar om människor han möter.
Förutfattade mening och allmän uppfattning är det lite samma sak kanske?
Men som sagt, jag jobbar på det!

Inga kommentarer: