söndag 28 april 2013

Varnhem

Igår sken solen och Husbonden och jag tyckte att det kunde vara på sin plats med en biltur och en ledig dag innan vårbruket tar fart.
Vi åkte dit näsan pekade och den pekade åt alla håll men till slut hamnade vi i Varnhem och trädde in i klosterkyrkan.
Inte för att jag ränner i kyrkan så det stör men ibland besöker man små rara landsbygdskyrkor, ofta vitmålade och med ljus och färglad interiör och då är det faktiskt ganska upplyftande att sitta på den hårda bänken och titta sig runt.
Man observerar, i alla fall jag hur ljuset faller vackert genom de ibland olikfärgade fönstren.
Nu var inte vädret lika vackert i Varnhem som hemma utan mera gråa skyar och lite regn så intrycket blev något tungt och till och med olycksbådande tyckte jag med min fantasi.
Det var inte svårt att känna luftdraget från en gråklädd munk svepande förbi eller höra mumlande böner från skrymslen och vrår.
Häpnadsväckande kunskaper måste man ha haft redan på 1100-talet i byggandets konst och de gotiska valven är imponerande, mer om Varnhem kan man läsa här.










13 kommentarer:

Stengustav sa...

Vackra bilder nästan så man blir religiös ja, kanske lite överdrivet men ändå.

reneesfotoblogg sa...

Stengustav: Det var väl att ta i.....

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Har ni gått i Arns spår :)
Tjusigt fotat!

Lena sa...

Aha, hemmatrakter!
Varnhems klosterkyrka är verkligen vacker. Hoppas ni åt soppa på Klostergårdens café.

Mian sa...

Nästa gång ni är så nära MÅSTE ni höra av er. Det vore så trevligt att träffas.
Fina bilder från kyrkan. Det var länge sedan jag var inne i den.

reneesfotoblogg sa...

Lena B: Det regnade och blåste så det var inte aktuellt att gå någonstans överhuvudtaget.

Lena: Inte soppa men varma toasts och en god kaka.

Mian: Lovar och svär (djävlar)!

Lena sa...

Jag instämmer med Mian!

Rajson sa...

Kul att se dina "vinklar" på kyrkan. Så synd att vädrets makter inte var med er! Förstår att pilgrimsstigen inte lockade.
Närmaste månaden skulle man lätt kunna bosätta sig i "Arns fotspår".
Om jag hade orkat skulle jag cykla runt i trakterna när körsbärsträden blommar. Det är lite knepigt att hinna med och köra bil och fotografera samtidigt.

reneesfotoblogg sa...

Lena: Tack! Inte har jag glömt din inbjudan men det får bli en dag då Gårdshunden och Pittbullen stannat hemma.

Rajson: Det var ju det, om man hade orkat! En i fotogruppen har köpt sig en elcykel, kanske det skulle vara något?

Carina sa...

Du skulle vara där lite senare...när gräset är grönt och man går därute i de gamla "trädgårdarna och man verkligen känner och ser hur de lagar till sin spis...fniss....Då kan man snacka vingslag....fnisss....
Ha det gott.
Kram

reneesfotoblogg sa...

Carina: Kommer säkert att ta en tur i sommar också så får vi se om det ter sig mindre kusligt.

Anonym sa...

Förra året på Nationaldagen gick jag och hunden St Elins led till Varnhems kyrkan och det var en heldagstur nästan men så fint det var och sedan att gå i den miljön vid kyrkan och som du säger man känner riktigt av de gamla munkarna osv.
Mia

M sa...

Wow vilka fina bilder du har på din blogg. Ramlade in via fototrissen men har ju kikat vidare såklart. De här bilderna var ju helt underbara