torsdag 11 april 2013

Raketforskare....

....är jag inte, men tror mig vara normalbegåvad så när jag ser ett program om en fotbollsklubb i Stockholm och dess anhängare så tycker inte jag att det är svårt att lägga ihop två och två och få det till fyra.
Att den organiserade brottsligheten ligger flera steg före lagar och förordningar i Sverige råder inga tvivel om, och att den "allmänna" fotbollsklubb det handlar om styrs av kriminella framgår med all önskvärd tydlighet.
Och varför skulle den inte det?
Överallt där det finns stora pengar i omlopp finns det kriminalitet.
Det stinker om elitidrotten på mer än ett sätt!
Det mutas, hotas, svarta pengar är mer regel än undantag, klubbar går i konkurs och hålls under armarna med skattepengar, spelare och andra utövare dopar sig och som grädde på moset så försöker man slå ihjäl varandra på läktare, gator och torg i den fasta övertygelsen att t ex fotboll och våld hör ihop.
Jag har ett förslag!
Släpp in huliganerna på fotbollsarenan ett par timmar före match och låt dom banka skiten ur varandra. Skulle någon kila vidare så må det väl vara hänt, får väl räknas som svinn, alltid blir det någon mindre.
Förhoppningsvis har kraften gått av dom och testosteronet trillat ner till röven lagom till matchen börjar.
Förresten kan man bunta ihop dom, plocka av dom mobilerna samt köra ut dom i skogen så kan dom traska några mil så blir dom ännu tröttare.
Jag är frispråkig och kan dra både en och annan svavelosande ed men språkbruket på läktarna och i andra fotbollssammanhang får mig att må illa.
Noterbart är att slang för kvinnliga kroppsdelar tydligen är det mest degraderande och används frekvent, även i skrift.
Allra helst tycker jag man ska stänga av de klubbar som inte kan hantera sina supporters före, under och efter match. 
Det är inte att förvalta skattemedel på ett försvarbart sätt att använda polisen för att stävja huliganer som styrs uppifrån av den organiserade brottsligheten.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt NE är sport/idrott lika med
"sammanfattande benämning på skilda slag av kroppsövningar" och DET stämmer ju även på dem vi kallar huliganer!
Irene

reneesfotoblogg sa...

Irene: Så rätt!