onsdag 16 januari 2013

Ingen skröna

Om jag inte hade litat helt på berättaren så hade jag nog trott att det var en skröna.
Det handlar om teflon.
Berättaren, en god vän hade tre Nymfparakiter för några år sedan.
Hans fru skulle vara huslig och anrätta något i ugnen och satte därför på den i förväg.
Efter en stund upptäckte hon att hon glömt en teflonpanna kvar och stängde av ugnen och öppnade luckan för att svala av pannan.
De tre fåglarna befann sig i köket och inom några minuter hade två ramlat av pinnen och dött och den tredje efter ytterligare några minuter.
Av den starkt upphettade teflonen hade bildats gas som var tillräckligt giftig för att döda fåglarna.
Vem har inte en teflonpanna och vem hettar inte upp den för att steka i den?
Det är ju liksom det som är själva användningsområdet!
Det blir till att hitta en riktig gjutjärnspanna och sedan får Husbonden laga mat för den orkar jag inte lyfta!

6 kommentarer:

bakom berget sa...

Jo det stämmer alldeles perfekt det! Jag varnades för detta då jag köpte min goja, så här har alla teflonpannor åkt ut. Man vill ju inte ta död på kråkan heller.
Målarfärgslukt (oljefärg) kan också få dem att trilla av pinnen.

Åsa.

em sa...

Och sterinljus!
Har en väninna som har huset fullt av fåglar - hon köper bara vaxljus.
Margaretha

reneesfotoblogg sa...

Det förefaller som om alla skulle behöva ha fåglar inomhus som något slags mätare för alla farligheter vi har i ett hem.
Fast det vore inte riktigt snällt emot dom.

em sa...

Det var väl så man använde fåglar i gruvorna förr i världen - skickade ned några, för att se att det inte fanns några farliga gaser.
Och när man öppnade egyptiska pyramider - fast om det var gaser eller onda andar man var rädd för, minns jag inte.
Margaretha

Birgitta sa...

Det finns ju små och något lättare gjutjärnspannor, men då får man ju mindre mat ;-)
Så då blir det som vanligt ¨pest eller kolera¨ alltid dessa val

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Gjutjärnspannor är det bästa.
Maten blir goast i en sådan men visst behövs det en stark Hand/arm för att tömma ur eller vid disk.
Men fåglar är ganska tåliga ibland, i alla fall för drag.
För hundra år sedan (tror att presp.tiden är ute för anmälan så jag kan berätta detta nu) åkte ett gäng undulater och nymfparakiter med ut till landet utanför Borås för att ha semester,
I en voljär på en öppen släpkärra. Dock med skynke över.
Dom överlevde trippen mellan GBG och Borås ToR på motorvägen och grannens katt.
Det var väl en och annan som glodde på oss.
Ps. Detta var inte mitt påhitt.
Go helg på dig :)