onsdag 1 augusti 2012

Rädda vad som räddas kan....

...från maröderna. Jag tänker inte dela med mig av mina delikata "Butternuts" som jag planerar att lagra och ta fram vid högtidliga tillfällen och dessemellan. Perfekt för den som jagar kolhydrater eller för den delen kalorier. Stekes i smör med lite vitlök eller vanlig lök, peppar och salt. Kan med fördel användas i pumpapaj och frågar du mig så tycker jag dessa är mycket godare än vanlig pumpa.
Utplanterade i pallkragar med vass flis strött runt omkring samt med kompostgaller uppbyggt som vingar åt sidorna så rankorna kan vila en halvmeter från markplan och utom räckhåll för sniglarna.
Och får jag säga det själv tycker jag att detta är en riktigt fiffig lösning.
Gissa vem som kom på den?

Högst upp i Riddarsporren, men känn dig blåst din jädra slemsäck!



2 kommentarer:

Mian sa...

Smart.
Finfina välväxta plantor.
Jag satte pumpafrön alldeles för sent i våras, de blommar inte ännu...

Får vi in sniglar i trädgården i torpet som kommer jag att få spader!

reneesfotoblogg sa...

Mian: Bered dig på spader för förr eller senare. Det tog ungefär tre år för dom att färdas från trädgårdsmästeriet och till oss, en sträcka på trehundra meter. Vi har haft två hyfsade år men i år är det för djävligt.
Tänk på att soptippar är en riktig barnkammare för sniglar så har man varit på ett sådant ställe så borde man sanera däcken och underredet på bilen.