måndag 13 augusti 2012

Gnällspik....

KVERULANT kve¹rulan⁴t l. kver¹-, l. -ωl-, m.||ig.; best. -en; pl. -er. (förr äv. q-)
[jfr t. kverulant; till mlat. querulans (gen. -antis), p. pr. till querulari, klaga (se KVERULERA)]
[KVERULANT 0]
person som ständigt klagar l. grälar l. bråkar därför att han (hon) av ringa l. blott inbillad anledning anser sig förorättad l. missaktad l. åsidosatt o. d.; grälsjuk person, bråkstake, processmakare. DALIN (1871). BÖÖK Stridsm. 226 (1910). De kroniskt missbelåtne, kverulanterna och grälmakarna. GHT 1934, nr 144, s. 9.
Ssgr(psykiatr.):
KVERULANT-FÖRRYCKTHET. == -SJUKA. GADELIUS Själsl. 3: 284 (1922).
KVERULANT-SJUKA. sjuklig benägenhet att anse sig förorättad o. dyl. o. på grund därav klaga l. gräla l. bråka, kverulans; sjukligt rätthaveri; processmani; sjuklig lust att bråka. WIGERT PsykSj. 1: 184 (1924).
KVERULANT-VANSINNE~⁰²⁰, äv. ~²⁰⁰. == -SJUKA. NF 1889.
Avledn.:
KVERULANTISK , adj. NordT 1931, s. 348.
KVERULANTISM , r. (läggning för) kverulans. SvD(A) 1935, nr 288, s. 5
 
Så står det i SAOL.
Då kan jag konstatera att det epitetet kan man inte sätta på mig.
Gnällspik?
Nä, jag gnäller inte, MEN JAG BLIR HELIGT FÖRBANNAD DÅ OCH DÅ!
Missnöjd?
Det händer. T ex. med den erbarmeliga sjukvård vi har och som bara blir sämre och sämre. Dom som följt min blogg vet hur nära det var att vi skulle mist Huliganen på grund av inkompetens och nonchalans för några år sedan.
Senaste missnöjesyttring var för några veckor sedan när min gamla mamma blev sjuk.
Nog om det.
Idag har jag helig vrede igen!
HUR I HELVETE KAN MAN LÅSA IN EN HUND I BILEN EN SOLIG SOMMARDAG OCH GÅ PÅ LISEBERG SJÄLV?
Igår larmades polisen utanför nöjesparken när förbipasserande såg en hund instängd i en bil på parkeringen.
Polisen bröt upp bakluckan och såg till att jycken fick vatten och luft.
När ägaren dök upp sa polisen till honom/henne att ta vara på sin hund.
Läs sista raden en gång till!
Blir man inte förbannad för sånt här, både över polisen och hundägarens totala intelligensbefrielse så vet inte jag.
Det värsta är att det händer dagligen, inte minst på hundutställningar där det är regel.
Om detta är att kverulera då bjuder jag på det och passar inte galoscherna så ställ dom i farstun (detsamma som: skit i att läsa min blogg om det inte passar) eller titta bara på mina bilder.
Men kom ihåg en sak: Det är dom missnöjda som driver utvecklingen framåt, inte dom som är nöjda med allt och lutar sig tillbaka! (Sagt av: Mig själv.)

4 kommentarer:

Rajson sa...

JApp, hade människoarten bestått av bara nöjda individer hade vi fortvarnde suttit i grottorna som stenåldersfolk!

Anonym sa...

Ojdå! Upptäckte att "Rajson" redan skrivit vad jag tänkte så jag har bara att instämma i föregående.

Annika

Ps. Än har jag inte kommit på dig med att bli upprörd i onödan, så nån gnällspik är du inte vad jag vet iaf. DS

reneesfotoblogg sa...

Rajson och Annika: Missnöjda och kanske till en del lata för vem fasen vill kånka på vattenspänner från brunnen om man kan vrida på kranen.

Anonym sa...

Inget kan försvara hundägarnas beteende när det gäller förvaring av hund i varm bil!
Men sjukvården... Äkta maken har så sent som idag varit i kontakt med den och kom hem, djupt imponerad över bemötande och professionalism. Så var det i alla fall den här gången.
Irene