söndag 21 augusti 2011

Hårbeklädnad

Nilla har problem med ögonbrynen och det får mig att reflektera över detta fenomen.
Hårbeklädnad på kroppen alltså.
Vi noppar ögonbrynen, tar bort håret under armarna och rakar både ben och muff men odlar på huvudet med hjälp av löshår så ibland tycks det mig som om somliga har svårt att bära upp huvudet för allt hår.
När jag var ung var det manligt med hår på bröstet men nu för tiden är det tvärs om och grabbarna rycker upp stråna med rötterna.
Husbonden hade nog hår på bröstet i sin ungdom i mer än en bemärkelse men han hade också hår på ryggen.
Det måste väl ändå hänga kvar sedan apstadiet, alla vet ju vad en Silverrygg är i gorillakretsar.
Vad kommer det sig att karlar blir yvigare och buskigare med åren, dock inte på huvudet medan vi andra oftast blir glesare och glesare både på huvudet och annorstädes?
Husbonden har sedan många år helskägg, helt enligt min önskan och till sin egen bekvämlighet men numera har skägget brett ut sig och etablerat sig i öronen också.
För detta har han en liten fiffig el-apparat som han stundom stoppar in i örat och som med ett fräsande rensar bort håren.
Även detta enligt min önskan för själv vill han egentligen ha kvar hårbusken eftersom den fungerar som ett försvar och ger ett selektivt hörande. Försvar för vad undrar jag?
Ögonbrynen blir synnerligen vildvuxna om dom får växa utan ans så med jämna mellanrum friserar jag dom, på Husbonden alltså.
Själv har jag varit begåvad med mycket och snabbväxande hår som har tålt det mesta av mina och frisörens idéer.
De sista åren har jag dock märkt att det har blivit glesare både här och där.
Noppa ögonbryn vore en överloppsgärning och ett tag med hyveln under armarna räcker mer än väl.
Bikini hade inte heller varit något problem om jag hade haft någon. Jag badar naken!
Avslutningsvis, om jag någon enstaka gång skulle påpeka att Husbondens hår på huvudet har glesnat en aning svara han: På vulkaner växer ingen mossa!
Och det kan han ju ha rätt i!

6 kommentarer:

Mian sa...

Moahahahah...
Helt underbart inlägg. Reflektionerna är på pricken.
VG!

Anonym sa...

Ja du det här har vi funderat över många gånger. Man kan bli gråhårig för mindre. Visst är det underligt det där med hår och vafför i all världen det sitter där det sitter (så länge det nu gör det)? Skönt att veta att fler inte heller begriper sig på det.

Annika

reneesfotoblogg sa...

Mian: Tackar!

Annika: Där la du ytterligare lök på laxen! Håret ändrar färg med tiden, alldeles av sig själv.

nillas liv på pinnen sa...

Man är väl gammal och motvalls nuförtiden men jag kan inte begriiipa varför det ska rakas/vaxas bort helt naturligt kroppshår. Att jag själv avlägsnar hår på ben och under armar är enbart för att jag inte vill bli glodd på, men där går gränsen. Well, ett och annat skäggstrå ryker också. Men ändå.

Ordverifiering: fifti

Tack, men jag behöver inte påminnas om det...;)

nillas liv på pinnen sa...

Varför har du ordverifiering förresten? Jag har inte det och får aldrig spamkommentarer.

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Håller fullständigt med dig. Varför gör vi detta? Själv har jag slutat raka benen eftersom jag alltid har långbyxor bland folk. Här hemma har det ingen betydelse för Husbonden ser dåligt men mest troligt är att han skiter i om jag är luden som Esau.
Har jag alltid ordverifiering?