fredag 15 oktober 2010

Lyssna och lär.....

 

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Det här måste vara en av de modigaste människor jag sett på mycket länge. Hoppas den här videon sprider sig som en löpeld. Jo du, som svar på din fråga, jag bodde i Alvhem. Ungefär mittemot lanthandeln, tvärs över 45:an, går en grusväg uppåt. Till vänster ser man taket på en riktigt stor lada, där bodde (och bor) min pappas första fru och min halvbror. Min farfar hette David Claesson och var född som ett av tio syskon i det som då vart ett litet torp. Idag är torpet tillbyggt och ligger ganska långt upp på den där grusvägen. Om du tar dig en tur och kör, kommer du att köra förbi en brant men kort backe, ett krön. På höger hand har du ett gammalt gravfält, vi kallade det Kung Alfs grav (vilket nog inte alls stämmer, Alfhem är döpt efter det folkslag som bodde där en gång i tiden, ljusalfer och svartalfer, finns till och med nämnt i en gammal historïebok jag har). När du passerat det krönet fäljer en raksträcka som sedan tar av åt häger. Där fins en sjö. den är konstgjord och byggdes av trevliga familjen Winstedt. De bodde många år i farfars gamla föräldrahem som ligger på vänster hand efter sjön. Sist jag såg det, var huset vitt med blå knutar. Där växte farfar upp. Fortsätter du hela vägen upp kommer du så småningom till ett gult tegelhus med veranda på vänster hand. Där växte jag upp. Eb hel del av mina släktingar på pappas sida bor kvar däruppe, eller har sommarstugor. De heter Claeson de flesta. JAg gick i skola i Skepplanda från första till fjärde klass, mina bästa kompisar var Lena Johansson från Gullringen, hennes föräldrar drev jordbruket som din kamnrat säkert känner till. Lena jobbar nu på Nödinge Vårdcentral. Den andra var Carina Wall som bodde nere i "byn" i de nybyggda radhusen (de var nya då, haha). Och vi var alla förälskade i Peter Egenwall, han var söt och blixten slog ned i honom ofta. Det var i alla fall liiiite historia.

Lisette sa...

Nog de mest berörande Yt-klipp hittills!
Tack för ditt inlägg. Hjärtat vill brista.

reneesfotoblogg sa...

Lisette: Med tanke på att barn tar livet av sig här också av precis samma anledning så borde man visa detta i varenda skola runt om i Sverige.
mvh R

Ulrika sa...

Visst är det konstigt som du skrev, att man kan gå från lilla Alvhem och Skepplanda via Västindien och sedan tillbaka (med en omväg över Pennsylvania!)! Jag minns Håkan mycket väl, tror att jag var lite kär i honom när jag var typ åtta, haha. Minns att vi mjölkade kor (för hand, bara för att det var kul) och letade fler guldskatter på tomten. I min klass gick också tvillingarna från Kungsgården, Åsa och Per (om jag minns rätt). Måste fråga mamma om vi är släkt med Thore, jag ska ärligt säga att jag inte minns alla namn. Farfars syskon hette Rickard, Elin, Annie... och så vidare. Thore kan ha varit en av pappas kusiner. Och den gamla gumman i skogen hette inte Annie, hon hette Hulda. Är jag ganska säker på. Jag blandade ihop hennes namn med farfars syster som OCKSÅ bodde ensam i ett torp genom en annan skog, helt nära vårt hus. Hon hade en son som hette Harry, han bodde hos henne en hel del. Han hade varit på sjön i massor av år, det sägs att han slog ihjäl en karl nånstans i en hamn och sedan flydde han. Blev dödförklarad. Dök upp efter herrans många år och bodde i smyg hos sin gamla mamma.

Christina sa...

Ett helt fantastiskt tal.
Så otroligt starkt, och så hemskt!
Ja, det borde visas på skolor överallt.
Jag har suttit och pratat med människor ibland som förnekar att sånt här pågår. Det vet vi ju att det gör - hela tiden.

The world needs more queers!

Tack för att du visade den här videon.

reneesfotoblogg sa...

Christina: Jag hittade den hos Ulrika på "Skrift, själ och tanke" och letade upp den på YT. Lägg gärna ut den hos dig så att den sprider sig. Och absolut borde den visas på alla våra skolor fr o m mellanstadiet.
mvh R