lördag 16 februari 2013

Varning för Resurs Bank


Följande har hänt:
I november beställde jag två nya fåtöljer hos möbelhuset Store.
Leverans skulle ske strax före jul.
Det lät ju både förvånande och lite för bra med så kort leveranstid.
Vid beställningen fick jag frågan om jag ville betala handpenning eller ingå ett avtal med Resurs Bank och betala mot faktura och det skulle ge mig en gåvocheck på tio procent, alltså 1650:-
Det var all information och jag tyckte det lät jättebra och skrev under handlingarna.
Naturligtvis så kom inte fåtöljerna vid utlovad tid utan sista veckan i januari.
Igår fick jag en faktura/kontoutdrag från Resurs Bank som också var en påminnelse där man har lyckats få ihop, inte 16500:- utan 17310:-.
Förfallodag 28 febr.

Tillägg:
Adm.avgift innevarande månad 35:-
Avg. sen inbetalning 125:-
Adm.avgift föregående månad 35:-
Avdragsgill ränta från inköpsdagen 423:-
Avdragsgill ränta innevarande månad 192:-
Förfallet belopp 310:-

Enligt våra noteringar är föregående räkning obetald. Har ni betalat men för sent kan ni minska betalningskravet med inbetalat belopp.

Ringde upp möbelhuset idag för ett eventuellt tillrättaläggande i tron att dom gjort något fel men får då förklarat för mig att man betalar till Resurs antingen man fått varan eller inte.
Är det någon som begriper ett jota? Inte jag i alla fall!
Observera, jag har inte fått någon faktura tidigare.

Detta är inget mer eller mindre än ett kvalificerat bondfångeri, både från möbelaffärens sida och från Resurs Bank.
Man låter säljaren slänga ut ett lockande bete, nämligen de tio procenten, väl medvetna om att ingen kund sätter sig och läser sida upp och sida ner av förbindelsen utan litar på att det fungerar så enkelt som det muntligen framgår.

Så det får bli Konsumentombudsmannen och Plus!

6 kommentarer:

Rajson sa...

ser fram emot Plus med en arg fru Karlsson med morrande vovvar inkl Husbonden med högaffel i bakgrunden!
Puss på dom bara.Man bli så jävla trött på detta.Mina patienter går i taket om jag skulle ta 10 kr vid fakturering men dessa idiotbolag kan göra som dom vill!
PS Vill du ha en tyst man så ska du absolut satsa österut!!!!Räkna med att en och annan Perkele då och då.Ds

Rajson sa...

Nu förstår jag att det mina finska gener som gör att jag hatar att analysera."Säger jag att det är ett jävligt bra foto så är det ett jävligt bra foto"!
Dessa bokanalyser gjorde mig galen i skolan!Vad vet jag vad författaren ville det enda som räknas är vad jag tyckte.Och hur katten kunde det vara fel? Gillades inte av lärarna....

Birgitta sa...

Ah men va fan, rent ut sagt.
Stå på dig, men varför måste man alltid kämpa så förbannat

reneesfotoblogg sa...

Birgitta: Dom lyckas då förstöra helgen i alla fall!

Lena sa...

Bra där! Sånt ska man inte låta passera! Jag fattar att det ryker i peruken.

reneesfotoblogg sa...

Lena: Laddar som bäst för morgondagen!