måndag 11 februari 2013

Hästkött.....

....lär smaka bra säger dom som har ätit det.
Och det är väldigt många runt om i världen som tycker det är bra mat.
I Anderna driver man marsvinsuppfödning för att få mat på bordet.
I Sverige har det varit vanligt att föda upp kaniner för samma ändamål.
Jag hade en gång kineser som jobbade för mig en sommar och som senare öppnade en restaurang i Göteborg. Vid ett besök så beklagade dom sig över att det inte gick att importera hundkött till Sverige. 
En ko som har lämnat mjölk för stora pengar eller en häst som varit till glädje för sin ägare, är det någon skillnad egentligen.
På något sätt måste det ju vara det, för jag skulle aldrig komma på idén att äta kött från vare sig kanin eller häst och inte heller marsvin.
Dock har jag med god aptit ätit grodlår, och med mindre god aptit sniglar (urk)
Jag har varit inbjuden att äta grön ödla och soppa med hönsfötter simmande i. Själva soppan var god men jag petade bort de gula tassarna och den gröna ödlan fick vara.
Jag avstår helst från halv- eller helfabrikat eftersom jag vill ha koll på vad jag äter och jag handlar alltid svenskt. Ibland blir jag serverad danskt fläskkött som nästan alltid smakar galt (urk igen) så inte ens grannens kött faller mig på läppen.
Vad vill jag nu ha sagt med detta?
Laga maten själv från riktiga råvaror och inga obehagliga överraskningar uppstår.
Och vill du laga köttfärssås av hästkött så gör det men ge fan i mina hästar! Dom ska nämligen bli prickekorv........ibland, när jag är på det humöret.


7 kommentarer:

Sven sa...

Kära Fru Karlsson! Hur vet man att
man får riktiga råvaror om man inte
har slaktat själv? Alla köttvaror
med påskriften "Ursprung Sverige"
betyder det att djuret är svenskt,
eller har spermien från en svensk
tjur förirrat sig ner i Europa?
Importen av kött är ju betydande.
Eftersom jag inte har egna biffkor
tror jag bara på egen fälld älg,
men den jäkel har väl ätit sig fet
i Norge!!!
mvh Sven

reneesfotoblogg sa...

Käre Sven: Just det! Importen av kött är ju betydande och varför är den det? Och varför köper människor det köttet istället för det svenska?
Mat som fraktas runt i världen för att "förädlas" är en styggelse antingen det gäller räkor eller hästkött.
Älg är gott men att den skulle kunna äta sig fet i Norge tror jag inte, så dyr som maten är där.

Anonym sa...

Å så frågar folk varför jag inte äter kött? En fisk är en fisk och ett ägg är ett ägg =)

Vi (dom andra) har just nu "hamburgerkött" i kylen. Min pappa älskade hästar å hade en del med hästar att göra under sitt liv (han skulle blivit alldeles salig av dina hästfoton) men äta hästkött hade han inga problem med. Det åt han gärna.

Vad vi äter å inte äter har egentligen inte mycket med logik att göra. Jag skulle inte kunna äta grodor (om jag inte svalt) men skulle ta chansen att smaka på orm eller krokodil å om jag inte fick sån nedrans värk av allt annat än fisk då.

Annika

PS.Min rappa farfar hörde en dam säga "Näe tack tunga äter jag inte! Man vet väl vad kon gjort med den". Då sa farfar "Men ägg äter ho?". DS

reneesfotoblogg sa...

Annika: Tunga som är så gott bara jag slipper tillaga den.
Och i ärlighetens namn så visste jag inte förrän efteråt att det var grodlår jag just ätit med god aptit.

Silvina Soave sa...

Muy bellas fotografías, como siempre! Un abrazo grande.

Paula i pörtet sa...

Hej, du var mig en ny bekantskap, hemtrevligt värre här hos dig!
Jag äter både kanin och häst, marsvin har jag aldrig blivit serverad. Men självklart vill jag veta vilken typ av mat jag stoppar i mig. Hästfilén är för söt i smaken för mig, däremot är gustafskorv en favorit som jag och jycken slåss om!
Ha en fin vårvintervecka, ljuvliga foton du visar!

reneesfotoblogg sa...

Paula: Tackar! Det är troligt att jag ätit hästkött utan att veta om det och kanin vet jag att jag ätit och minns att jag inte tyckte det var så särskilt märkvärdigt.
Vad jag inte vill ha är kött av någon sort som är fullt av antibiotika och annan skit och framför allt så vill jag veta vad jag äter.