fredag 29 juli 2011

Nu har det gått en vecka......

....och inte har man blivit så mycket klokare.
Hur kunde det hända?
Det som inte fick hända!
Men det händer.
Igen och igen.
Inte bara i Norge, utan dagligen överallt i världen.
Det händer här i Sverige och det händer nästgårds.
Då berör det oss mest naturligtvis, men när det händer lite längre bort rent geografiskt så är det bara en notis i tidningen eller en mening på Nyheterna.
Historiskt sett har det hänt här många gånger.
Amalthea var en sådan gång.
Ådalen en annan fast tvärtom kan man säga.
Baader-Meinhof ligger närmare i tid och var nästgårds.
Vad som har skett längre bort geografiskt har vi inte vetat så mycket om eftersom kommunikationerna var som dom var och inte som dom är nu.
Idag ligger två kvinnor svårt skadade på sjukhus därför att en man högg dom med en kniv igår.
Vad hade han i huvudet för att utföra en sådan handling?
Samma som dåren i Norge?
Vår statsminister blev skjuten och några hundra år tidigare blev Gustav den tredje också skjuten.
Var det bättre förr?
Har det någon betydelse att våra barn matas med våld genom teve och datorspel?
Fiktiv eller från verkligheten.
Jag vet inte längre.
Små barn i tredje världen som tågar med sina fäder genom sönderbombade gator och som slår sig för bröstet och vrålar: Död åt USA, död åt Europa, död åt Palestina eller Israel, död åt..............fyll i själv.
Har dom överhuvudtaget haft tillgång till teve eller videofilmer?
Jag vet inte längre.
Vad jag vet är att människan är ett underligt djur.

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

En fundamentalist är en fundamentalist oavsett hudfärg, religion, ideologi. En fundamentalist tror sig veta att målet är viktigare än vägen dit, och tar sig därför rätten att döda om han tror att det behövs.
Enbart känslomässigt avtrubbade människor kan göra det, och jag tror inte att det är någon slump att det är killar som på ett eller annat sätt lever i utanförskap som rekryteras/dras till våldsbenägna extrema grupper. Det är killar som definitivt inte fått vad de behöver under uppväxten, och som ofta varit utsatta för grova kränkningar som skapat allt detta hat. De som utfört skolskjutningar har visat sig stämma in på den beskrivningen, bl a har de varit mobbade i åratal utan att någon ingripit.
Det är min något förenklade bild av hur det kan hända.
Och jag tror följaktligen att vi behöver se de här killarna redan när de är små, och fånga upp dem då. Jag kan bidra med en droppe i mitt jobb som lärare när jag kommer i kontakt med ungdomar som far illa. Det gör ingen stor förändring men har jag bara fått en unge att må bättre genom att bry mig om henne/honom så är det bra, tänker jag.

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Jag håller med dig i stort och funderar vidare.
Om vi breddar perspektivet och tittar globalt så finns det ju kvinnor som är fundamentalister också eftersom dom agerar som självmordsbombare eller ett annat exempel, kvinnorna i Baader Meinhof.
Dåren i Norge hade visserligen föräldrar som var skilda men vad jag kan förstå så hade han en bra uppväxt så man kan undra var det gick snett.
Jag kan tycka att fotbollsentusiasterna på läktarna är en sorts fundamentalister eftersom dom inte tvekar att puckla på motståndarna och till och med slå ihjäl varandra i sportens namn. Det är för mig obehagligt och skrämmande att se en vuxen karl stå och vråla ut sitt hat vid en fotbollsmatch och ännu värre om han har sitt barn med sig. Så länge vi tillåter den sortens beteende tror jag inte vi kommer ett enda steg i rätt riktning.
Undrar jag om inte världen vore bättre med totalt matriarkat? Ja, bortsett från ovan nämnda kvinnor då.

Nilla sa...

Kvinnor också förstås.
Vad jag menar med att inte få vad man behöver handlar om medkänsla, att det finns människor runt ett barn som kan ge det. Och som skyddar och försvar barnet när det behövs. Som känner med det. De som inte får det blir känslomässigt avtrubbade, och den som är det kan skada andra människor utan att kännas vid det.
Hur familjebilden ser ut från utsidan har inte alltid med verkligheten att göra.
Den som blivit slagen och inte fått upprättelse löper stor risk att slå osv.

Icke desto mindre hoppas jag att Breivik förblir i fängelse i resten av sitt liv. Eller tills han på riktigt inser vad han har gjort, men jag är tveksam till om det kommer ske för han skulle nog inte överleva den insikten.

nillas liv på pinnen sa...

Och jag håller verkligen med dig när det gäller föräldrar
Som drar med sina barn i ett blint hat vad det än är som hatas.
Ett matriarkat skulle nog minska våldet, men det är väl själva fan att vi inte kan fixa det tillsammans?!

Karin på FOX sa...

Jag tycker att det ar att ta i att namna Amalthea-attentatet att vara i samma kategori som massakern i Oslo och pa Utoya. Da var uppsatet endast att skrammas. Att en strejkbrytare dog var inte alls meningen. Jag traffade Amalthea-mannen Anton Nilsson i slutet av sjuttiotalet, nar han kom till min skola. Det var valdigt intressant att lyssna till hans berattelse.

reneesfotoblogg sa...

Karin: Jag drar inga andra paralleller än att traumatiska händelser styrda av fanatism, fundamentalism och hat, har hänt, händer och kommer att hända i det som vi kallar vår värld.