lördag 2 juli 2011

Generös

Idag har jag skänkt hundra spänn till landstinget.
Hade en tid på primärvårdsakuten i morse.
Infann mig en kvart innan och lämnade det begärda provet.
Allteftersom droppade det in patienter som fick sitta ned.
En liten flicka med misstänkt Borelia men pigg och glad.
En kille skickades vidare till barnsjukhuset för misstänkt blindtarmsinflammation.
En man och en kvinna som skulle lägga om olika typer av sårskador fick hjälp med en gång.
Två tjejer som skulle ha haft bokade tider var inte inbokade och irritation uppstod.
Jag hörde hur personalen, upprepade gånger ringde upp den läkare som skulle vara i tjänst men utan att få kontakt. Hur dom talade in på telefonsvararen och undrade var han/hon befann sig.
Dom förklarade också för nytillkomna att läkaren inte infunnit sig.
En halvtimma efter utsatt tid tyckte jag att det fick vara nog och frågade sköterskan om det fanns ett resultat av provtagningen och det fanns det: Inget att anmärka.
Då förklarade jag att jag tänkte gå utan att vänta på läkaren och att jag efterskänkte den redan betalade avgiften.
Ja, egentligen var det bara femtio kronor jag efterskänkte för provtagningen kostade femtio.
Varför jag gick till primärvårdsakuten en lördag morgon kan man ju undra.
Fredag morgon kl 8.00 ringde jag den vårdcentral jag tillhör.
Sen blev jag inte uppringd förrän kl 14.00 av sköterskan som talade om att det var för sent för provtagning hos dom och rekommenderade primärvårdsakuten istället.
Samma vårdcentral som inte ville sätta ett EKG på en god vän som hade bröstsmärtor bara för att det var fredag eftermiddag och tyckte att hon kunde åka ytterligare 2-3 mil till lasarettet för att få det gjort.
Vad är det som gått snett i den svenska sjukvården?
Jag hoppas att den läkare som skulle ha varit i tjänst på primärvårdsakuten hade laga förfall men vad skulle orsaken i så fall vara för att sätta både patienter och personal i en så prekär situation?
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är bara så tacksam att bo nästan granne med världens bästa vårdcentral. Den har drivits privat i många herrans år (av olika ägare)och blir bara bättre å bättre trots allt skitprat om privata vårdgivare. Finns fler fungerande sådana i vår stad men hu för de som landstinget står för!

Annika

reneesfotoblogg sa...

Annika: Bort med landstingspolitikernas långa fingrar och feta löner. Dom vet inget om sjukvård!
Hur är det annars i sommaren? Är läget under kontroll?
mvh R