måndag 24 november 2014

Stulen identitet

Någon har snott mitt personnummer och ansökt om lån i tio olika banker och institut!
Jag fattar ingenting!
Eller jo, att världen är full av kriminella pissråttor som inte har något existensberättigande.
Två timmar har jag lagt på att ringa runt och spärra mitt personnummer samt gjort en polisanmälan.
Imorgon ska jag ringa till posten och ge dom en djävla avhyvling för att dom inte kan dela ut posten rätt. Möjligheten finns att någon fått en försändelse med mitt nummer och .....går det så går det.
Sedan ska jag ringa till City-Gross och kräva att dom informerar sina kassörskor att inte basunera ut människor personnummer, fem gånger trots att id-kortet ligger framför och det bara är att läsa innantill.
Fr o m nu kommer jag inte att uppge om mitt personnummer verbalt i något sammanhang där det kan överhöras av andra människor t ex. på vårdcentralen.
Vad jag förstår så stjäls 20.000 personnummer varje år och används i oärliga syften.
Är det inte på tiden att stat och kommun slutar att skicka försändelser med personnumret utskrivet?
Det finns säkert andra sätt att komma över det men lite besvärligt kan man kanske göra det.
En sak kan man konstatera, tekniken har sprungit ifrån oss flera gånger om och vi fattar ingenting.
Ojdå, hur kunde det bli så här? Det hade jag ingen aaaning om!


5 kommentarer:

Ina sa...

Man blir såååååååååååå förrrrrrrrb.....
Hoppas det ordnar sig för Dig.
Hälsningar

em sa...

Hur insåg du att det hade skett?
Håller alla mina tummar för att det ska fixa sig utan problem (mer problem!)
Margaretha

reneesfotoblogg sa...

Ina: Förbannad är bara förnamnet!
Hälsa gubben att jag tar ett piller extra!

Margaretha: Fick brev från Upplysningscentralen som utför kreditupplysningar.
Tror och hoppas att det ska lösa sig men det tar både tid och kraft som att man inte har annat att göra.

Rajson sa...

Sånt där händer ju"bara någon annan".
Detta enormamissbruk av personnummer på både dittan o dattan är ett fördärv.
Blir kallsvettig bara av tanken på all merjobb för dig för att få stopp på detta!

reneesfotoblogg sa...

Rajson: Det värsta är att man inte kan skydda sig fullt ut och att ingen tar det på allvar och gör något radikalt.