måndag 3 november 2014

Snok, kran......

....näsa tänkte jag skriva om.
Min egen nämligen.
Den är känslig för att inte säga överkänslig.
Om Husbonden skalar en apelsin på nedervåningen så känner jag det på övervåningen.
Då ska man veta att huset är femton meter långt och han sitter vid den ena gaveln (teverummet) och jag sitter vid den andra (datarummet) och som sagt, på olika våningar.
Varför kom detta ämne upp?
Jo, jag stekte blandfärs nyss och det luktade orne.
Det är bland det äckligaste jag vet när fläskkött luktar gris.
Dansk fläskfilé t ex.  Fast det spelar ingen roll för jag köper bara svenskt.
Men även det svenska kan ibland lukta illa och är det så att jag packar upp med en gång jag kommer hem med varorna så bär jag tillbaka köttet. Värre är det som nu, då det varit fryst några veckor.
Det är alltså inte så att köttet är skämt utan slakten har skett vid fel tillfälle eller så har djuret varit okastrerat.
Det här med bäst före datum är helt oviktigt, det är bara att lita på sin näsa utom när det gäller inlagda fiskprodukter där det kan bildas botulin som är livsfarligt.
Förr i världen hade jag skåpet fullt med dofta gott flaskor som jag flitigt använde. Jag och alla andra. Vilka luktkollisioner det kunde bli i trånga utrymmen. Man storknade, kippade efter andan, kövna som vi säger på dialekt.
Nä, fram för sunda, friska dofter, typ gödselspridning på våren (på lite avstånd) blomdoft i lagoma mängder och utomhus, en våt hund......eller ja, kanske inte.

4 kommentarer:

Sven sa...

Gödselspridning och hund,det har ju Du
och jag haft uppe för längesedan,(eller
jag och Du som man siar på Vässötska)
ha det så gott Fru Karlsson och kör
försiktigt!!
MVH Sven

reneesfotoblogg sa...

Sven: Det har du ju rätt i men minnet är kort. Ha det gott både du och frua och jäkta inte för mycket så här inför den stundande julen.

Anneli - A'la Foto sa...

Jag har också en överkänslig näsa! Fast det vet i sjutton om jag kan känna den apelsindoften så långt ifrån! Men däremot luktar jag alltid på matvaror och det är livsfarligt då mycket luktar vansinnigt illa! Men jag är också överkänslig mot dofter så jag tål väldigt lite! Jag klarar inte av parfymerade produkter, de flesta blomdofter och annat smått och gott så åka kommunalt eller ens gå på stan är i princip omöjligt för mig!

Däremot älskar jag dofter som bensin, lim, gummidoft osv Jag vet...jättekonstigt! Och den bästa doften som finns är kattassar! De luktar som popcorn! :)

reneesfotoblogg sa...

Anneli: Kom att tänka på Björnklister som vi hade i skolan. Det luktade så gott så man ville äta det.
Den känsliga näsan tycker jag för det mesta är en tillgång då jag mycket lätt kan förflytta mig i tid och rum med hjälp av en doftslinga.