onsdag 26 november 2014

Så här kan det gå till!

Som sagt,"Never ending story"!
Men läs och begrunda för det kan hända oss alla.
Inne på tredje dagen av ringande till alla olika ställen jag kan komma på samtidigt som jag söker på nätet efter något som kan föra mig vidare och ge mig information om hur detta kunde hända.
Vanligtvis är tågordningen så här:
Eftersom personnumret är offentligt så är det ingen match.
Sedan begär man vidarebefordran av posten till sin egen adress eller en box.
Då kommer skuldebrev och allt annat som skickas ut från banker för att få underskrivet inte till dig utan till bedragaren.
Så är det fritt fram att operera, beställa varor, öppna krediter, ta lån etc.
Det går att fejka köpebrev på en fastighet, skicka in till Lantmäteriet för att få en lagfart så kan man belåna över skorstenen.
Räkningarna ser du inte röken av och plötsligt, om du vill ta ett mobilabonnemang t ex. så får du inte det för du har gigantiska skulder hos kronofogden.
Polisen bad att jag skulle kontakta ett av kreditupplysningsföretagen och be att få den mail-adress med ett namn som jag hört på två olika ställen.
Men se det gick inte, sekretessen förbjöd dom att ge ut den annat än till polisen.
Och polisen har tusentals, snart hundratusentals anmälningar om id-stöld så jag har inga förhoppningar att dom ska lägga något krut på detta utan lägga ner i vanlig ordning.
Det som skrämmer mig mest är att ingen har kunskap, utan de flesta svävar på målet och ger meningslösa råd att man ska låsa sin brevlåda.
Folksam har inbakat en del i sin hemförsäkring som hjälper till att göra ungefär det jag har gjort, nämligen spärra så mycket som går.
Just nu väntar jag på mail från posten för att få reda på om det går att spärra för eftersändning av post.
Går inte det då vet inte jag hur jag ska hantera detta.
Skatteverket och folkbokföringen kan inte spärra adressändring och det enda man erbjuder är personskydd och då blir hela livet inskränkt och komplicerat och det tycker jag inte att jag ska behöva leva med eftersom jag inte gjort något som helst fel.
STATEN MÅSTE TA TAG I DETTA SAMHÄLLSPROBLEM!
Ett litet tips till berörd myndighet: FÖRBJUD INTERNETBANKERNA!
Det räcker att man tittar på programmet LYXFÄLLAN.
Man behöver inte vara raketforskare för att inse det är något kapitalt fel när man kan ansöka om hundratusentals kronor i kredit bara genom att knappa in ett personnummer. 
 
 

6 kommentarer:

carina sa...

Inte klokt som det går till!! Förstår om du är vansinnig. Och ja, förbjud de förbaskade utlånarna...!!!

Kram/carina

reneesfotoblogg sa...

Carina: Vansinnig och orolig för vad som ev. kan komma.

Rajson sa...

Önskar att jag kunde komma med några positiva tillrop men detta är helt sanslöst!!!!!
Är ordlös.

reneesfotoblogg sa...

Rajson: Maktlös och frustrerad sammanfattar väl känsloläget just nu men jag kommer att riva upp himmel och jord, i alla fall så länge orken varar.

DDT sa...

Jag har råkat ut för samma sak. Det var ett elände. Men det löste sig och det gör det säkert för dig också. Även om det är krångligt. Nu har jag varit spärrad hos upplysningsbolagen i flera år. Det har sina fördelar, man kan inte ta några krediter alls. billigt och bra!

reneesfotoblogg sa...

Denna där: Tack, det låter trösterikt, då finns det ett liv efter detta. Men det är väl själva fan att det ska behöva hända över huvud taget