tisdag 25 november 2014

Personnummer = var mans egendom

Jodå, man har lärt sig en del under dagen. T ex att personnumret är offentligt!
Sug på den!
Igår påstod jag att 20.000 personnummer kapats men siffran är 75.000 hittills.
Sug på den också!
Man kanske försiktigt skulle kunna benämna detta som ett samhällsproblem?
Här har man gått i den tron att de där fyra sista siffrorna tillsammans med din födelsedatum var säkra och man har försökt i möjligaste mån att inte dela med sig utan att det skulle missbrukas.
Hoppla, men det ser ut som att det har skitit sig med en bred sladd.
Idag har jag fortsatt att ringa för det kom nya papper idag, och nya kreditupplysningar.
Dessutom har jag ringt till Lantmäteriet för det har förekommit att bedragare har lagt sig till med lagfarter på fastigheter med hjälp av stulna personnummer.
Hoppla, hoppla!
Försäkringsbolaget har inget som täcker i hemförsäkringen kan jag tillägga, inte än i alla fall.
Upplysningscentralen kan sträcka sig så långt att dom erbjuder ett litet avtal för dryga 500:- så påtar dom sig ansvaret att meddela mig omgående om det tas kreditupplysning på mig.
Så, här har alltså staten tvingat fram en metod för att ha koll på oss nämligen genom personnumret men ingen tar ansvar för följderna om det kommer i orätta händer.
Jag har kontaktat så många instanser som jag inbillar mig kan vara bra för att stävja eventuella följder men ingen har något konkret att komma med utan svävar på målet och råder mig att göra det jag redan gjort och det ger inga garantier.
Finns det ingen övergripande instans som kan detta på sina fem fingrar eller ännu hellre tio.
Har en känsla att detta kommer att bli en "never ending story".
Kanske hade jag inte tänkt mig att resten av livet vara rädd för att bli av med både pengar och egendom.
Kan man byta personnummer?
Invandrare som inte har något får ju nya! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses!
Detta är ju något man fasar för som pesten.
Visste sedan flera år tillbaka att personnumret är en offentlig handling och inte har något skydd alls. Lärde mig det när jag råkade angagera mig i ett kyrkoråd några år och protesterade på namnlistor med kompletta pers nr som drällde runt överallt.
Inkompetensen är grundmurad - inte bara i skola och sjukvård - utan överallt där det förekommer mänsklig aktivitet. Träffar man på en tänkande vettig individ måste man nästan peta på vederbörande för att kolla så det inte är ett hologram.
Måtte det lösa sig för dej.

Annika

reneesfotoblogg sa...

Annika: Håller med dig på alla punkter. Om det löser sig vet jag i dagsläget inte. Känns lite hopplöst.