torsdag 28 november 2013

Kontrollanter och petimetrar

Håll upp tummen och pekfingret!
Måtta fem centimer på ett ungefär!
Det är inte mycket!
Men det är fullt tillräckligt för att några av våra nordsvenskar inte ska få stå i sina boxar.
Det gäller mankhöjd i förhållande till takhöjd.
Dom har stått i dessa väl tilltagna boxar i hela sitt liv och haft det väldigt bra vågar jag påstå och så vitt jag vet har dom aldrig slagit huvudet i taket.
Men vad vet jag?
Eller snarare Husbonden!
Han har haft hästar i hela sitt liv, och det är ganska länge.
Men det är klart, att hans kunskaper på området skulle kunna mätas med de relativt unga "kontrollanterna" utsända av statliga myndigheter vore ju förmätet.
Jag vågar påstå att våra hästar mår väldigt bra men man vet ju inte, kanske har dom psykiska problem och motoriska störningar av att ha några centimeter för låg takhöjd. 
I så fall döljer dom det väldigt bra.
Dom är nästan aldrig sjuka t ex och om veterinären är här, då är det för att raspa tänder eller vaccinera.
Nä, nu ljög jag, Pia 20 år har haft ont i magen ett par gånger, möjligen för att hon varit för glupsk.
Dom är ute hela dagarna, dom tillåts sätta en ordentlig vinterpäls, dom skos och verkas helt enligt regler.
Vi håller ju som bekant på att bygga till det befintliga "nya" stallet där takhöjden är väl tilltagen men under tiden måste tre hästar stå i det gamla med den något lägre takhöjden men se det låter sig icke göras enligt "experterna".
På den tiden det begav sig och jag hade en egen ädel springare, en vit halvarab som hette Jupiter så hade man inte kommit på att hästar kunde ställa krav på takhöjd och alltså stod han i tio år i en av de boxar som nu inte duger.
Han var 1.72 i mankhöjd och han behövde inte lägga sig på knäna. Hade väl i och för sig varit bra om han gjort det när jag skulle svinga mig upp i sadeln.
Nordsvenskarna är mellan 1.49 och 1.55.
Vad vill jag ha sagt med detta?
Kanske lika bra att göra korv av hela bunten så har väl "kontrollanterna" fått sin vilja igenom.
Dom har ju lyckats rätt bra vad det gäller nötkreatur och bönder!
Fi Fan vad jag är trött på överförmynderi! 
 

10 kommentarer:

Ninna sa...

Ja, ack för du milde. Kanske tur att man idag håller sig med hästar som bara mäter ca 1 meter i mankhöjd. Och som går utan täcken - utom möjligen när det regnar småspik, eftersom de är så lurviga att de inte skulle torka på hela natten annars. Men eftersom de är fånghästar väntar jag bara på den dag då någon får syn på att de inte har något att äta (läs gräs). Jo, jag har faktiskt varit med om att någon "förbarmat" sig över stackarna och repat en massa gräs och slängt till dom.

reneesfotoblogg sa...

Ninna: Men man måste väl ändå ha 2.20 i takhöjd? För övrigt så finns det fullt av idioter och några flyttar ut på landet och blir självutnämnda kontrollanter. Springer runt och kollar så att kossorna inte fryser när temperaturen sjunker under femton grader varmt. Antagligen samma sorts fåntrattar som matar dina fånghästar med grönt gräs. Ser du vem det är så anmäl dom för djurplågeri.

Anonym sa...

Ja, jag bara väntar på att "experterna" ska dyka upp hos oss. Det var ett par i vår kommun som för några år sedan drev sina protester ända upp i högsta instans. Minns inte nu hur det slutade men kanske hann hästarna avlida innan dess, de var till åren komna.
Irene

reneesfotoblogg sa...

Irene: Man blir bara så trött, så djävla trött!

Mian sa...

Urfånigt.
Det borde väl funka att göra nån sorts samlad bedömning hur djuren har det, istället för att ha synpunkter på smådetaljer.

reneesfotoblogg sa...

Mian: Long time no seen! Hur mår du?
Paragrafryttare vettu! Vad värre är så tror jag flera av kontrollanterna aldrig haft djur i någon form.

Mian sa...

Jag mår bra!
Borde blogga nån gång...men det blir mest att jag slänger ut lite halvtaffliga bilder på Instagram. "mianf" heter jag där. Du kan smyga in och kika om du vill :-)
Alice akutopererades för livmoderinflammation för 14 dagar sen, det var nog i grevens tid (diffusa symptom, hon är tålig när hon inte mår bra...) men är pigg som en mört igen.
4:e stora operationen på 14 månader. Hon är makalös på att rehabilitera sig fint.

em sa...

Gör korv av kontrollanterna!
M

reneesfotoblogg sa...

Mian: Det ska vara en terrrier till det! Men fyra på drygt ett år? Detta måste vara snudd på en mirakelhund. Men vilken berg- och dalbana för er!

reneesfotoblogg sa...

Margaretha: Ibland känns det så! Man kunde önska att dom i alla fall blev utsatta för samma sorts överförmynderi, t ex hur dom sköter sin personliga hygien eller hur dom städar sin bostad.