söndag 18 mars 2012

Nä, jag är inte duktig....

....på att fotografera.
Jag kallar mig helst inte fotograf utan hellre bildmakare.
Jag kan inte skapa en färdig bild i kameran som en del hävdar att dom gör.
Så välorganiserad och eftertänksam är jag inte.
Jag har alla inställningar på noll i kameran men man kan ju naturligtvis välja att dra upp värdena såsom färgmättnad, kontrast, skärpa etc. eller så kan man göra det i datorn.
Jag fotar allt i RAW-format och det är ju faktiskt inget annat än digital information.
Ingenting annat än ettor och nollor om jag fattat det rätt.
När jag ser något jag tycker om så slänger jag iväg ett skott, skjuter från höften och oftast utan stativ.
Det finns undantag naturligtvis när jag använder både stativ och reflexskärm men jag tycker det är ganska bökigt.
Det jag ständigt söker är ljuset, varifrån det kommer, hur det faller.
Jag använder två knappar mest, och det är bländaren, alltså skärpedjupet och kompensationen.
När jag kommer hem så laddar jag över till datorn och sedan börjar det roliga i att förvandla informationen till den bild som finns på näthinnan.
För jag tycker om att "leka", som en del så föraktfullt uttrycker sig, i bildbehandlingsprogram.
Mitt digitala mörkrum är min lekstuga.
Jag får utlopp för min kreativitet och jag får blixtsnabbt gehör för mina idéer.
Jag har inga som helst betänkligheter för att t ex klona bort ett grässtrå som sticker upp och drar uppmärksamheten från det jag vill ha fram och jag ser ingen skillnad på att repa av det innan jag fotar eller efter i datorn.
Mina bilder är bara till lyst och glädje hoppas jag, och då tycker jag inte det har någon betydelse hur mycket eller lite bildbehandling som gjorts för att få fram resultatet.
Man bör däremot inte ljuga om det och tro att man inte ska bli ertappad.
Det är löjligt.
Lika löjligt som att förhäva sig och se ner på dom som använder sig av det digitala mörkrummet och tro att det egna sättet är det enda rätta.
Oftast bottnar attityden i okunskap om hur t ex Photoshop fungerar och man är inte ambitiös nog att vilja lära sig.
Nu tycker säkert en del att jag sticker ut hakan och det gör jag men jag är redigt trött på kommentarer som: "Det går väl an att ta bra bilder för du har säkert en bra kamera", eller " Den bilden har du väl photoshoppat väldigt mycket!"
Bilderna nedanför är ett exempel på hur jag kan se det ibland. Den understa bilden är endast beskuren och skärpt och den översta är bildbehandlad efter mitt tycke och smak.



18 kommentarer:

Rajson sa...

Mitt-i-prick!
Jag gillar båda dina bilder nedan.Det beror precis vilken känsla man är ute efter. För min del ger det sig längs vägen då jag är precis som du av den "icke planerande" typen.
För min del får bildmakarna sjunka ner långt ner i "bildbehandlings-träsket" så länge slutprodukten tilltalar mig!
Ha en skön dag!

Lena sa...

Amen!

Bild som bild, har man en idé om hur det ska se ut, så är det väl jättebra!

Jag ska lära mig photoshop nån gång, men just nu har jag inte tid. Inser att det kräver övning.

Jag har väldigt stor glädje av dina bilder.

Anonym sa...

Bry dig inte om avundsjuka (?) kommentarer, jag kollar din blogg allra mest för bildernas skull. De är toppen!
Irene

reneesfotoblogg sa...

Rajson: Vi är rörande överens och ganska lika i vårt förhållande till den digitala bilden. Men det visste vi ju!

Lena: Tack snälla! Hoppas du får tid över för det är så fantastiskt roligt att kunna påverka och få fram den känsla man åstundar.
Men det är som du säger, man måste ha tid.

Irene: Vad roligt att höra och att man kan vara till glädje.

Mian sa...

Jag gillar dina bilder skarpt!
Själv pangar jag ju bara av bilder, beskär dem lite och smackar ut på bloggen rätt av bara.
Men nu ska jag äntligen köpa en ny dator OCH Photoshop - jag är verkligen jättesugen på att se om jag kan lära mig.

reneesfotoblogg sa...

Tack rara Mian!
Har du tänkt köpa stora PS eller Element?
Det senare kostar under tusenlappen och har ungefär 80% av vad den stora har som kostar åtta-tio tusen.
Men det visste du kanske redan.

Mian sa...

Vi får se, har inte bestämt definitivt ännu.
Måste nog gå en kurs sen antar jag.

Lisette sa...

Till både dig Renée och Mian: Ni är jätteduktiga båda två på både det ena och det andra och jag är stormförtjust i era bilder!!!!! Heja på keep on!

Unknown sa...

Tjusig förvandling av bilden - helt klart till det bättre.
Har inget emot manipulerade bilder bara det klart framgår att den i efterhand är fixad på ett eller annat sätt.
Lycka till i ditt fortsatta bildskapande!
/SA

Anonym sa...

Gillar verkligen båda dina bilder. Din känsla för biden kan ingen ta ifrån dig.
Det viktigaste är ju att man gillar det man gör och sedan är det ju kul om någon annan också gör det.
Stå på dig

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Hm är det någon som är avis igen? Det är ju görkul o leka med tagna foton. Jag önskar bara att jag kunde göra detta.
Men det kommer väl med tiden.
Piccasso o hans konst blev oxå ifrågasatt :)
Där kan man ju prata om att öga o andra kroppsdelar hamnade lite här o där.
Jag njuter och har turen att kunna ta del o få gå i lära hos dig.
Ps. Bra kamera, jojo den för en tusenlapp :)

reneesfotoblogg sa...

Lisette: Vad vore livet utan "påhejare"!

SA: Man tackar och slickar i sig.

Ingegerd: Roligt att höra, då står jag väl på mig i fortsättningen också.

Lena: Nä, ingen uttalad avundsjuka direkt men "några" på nätet som alltid måste poängtera att dom minsann inte behöver leka i PS för att få fram bra bilder och det irriterar mig. Sådan är jag men det visste du redan.

Anonym sa...

Så här tycker jag:
Den nedre bilden är ett "foto", den övre ett "konstverk" å konst har alltid varit manipulerad verklighet. Beskuren, ljussatt å färglagd efter vad dess skapare vill få fram.
Det är inte konstigare att bildbehandla i datorn än i de gammaldags mörkrum där jag en gång i tiden tillbringade åtskilliga timmar tittande på när andra trixade med beskärning, papper och tidtagning i de olika framkallningsbaden.
Man kan inte spela piano bara för att man kan läsa noter. Antingen övar man å blir duktig eller så håller man käften å klinkar så gott man kan. Vad jag kan se så har du övat en hel del medan jag knappt kan klinka å det är ju inte ditt fel. Tänk att det ska finnas så många små surputtar. Hoppas du fotar på så länge du orkar å trixar så mycket du vill för vi är fler som mår bra av det än blir avundsjuka.

Annika

reneesfotoblogg sa...

Annika: Ska inte säga att jag älskar dig men det är snudd på!
Det där med noter och piano ska jag be att få använda i fortsättningen om jag får.

Anonym sa...

Självklart bjuder jag på den truddelutten.Var så god!

Annika

Christina sa...

Håller helt med i ditt resonemang, och jag gillar också dina bilder skarpt!

Men Terje-bilder gillas icke ;-)

Anonym sa...

Otroligt bra inlägg, huvudet på spiken exakt!
Att skapa bilder handlar inte enbart om att fotografera, även om grunden förstås finns där. Att skapa bilder är att visionera ett slutresultat, att ha känsla för färg och form.
Jag älskar dina bilder, oavsett om de photoshoppats eller inte. Punkt.

/Maria (Fotogruppen Ale)

reneesfotoblogg sa...

Christina: Håller fullständigt med dig!

Maria: Jösses vad bra du uttrycker det hela, tusen tack!