torsdag 15 mars 2012

Handen på hjärtat!

Hur bra är du på att koka ägg?
Blir dom alltid perfekta varje gång?
Händer det inte då och då att skalet spricker och det blir geggamojja i kastrullen?
Eller att det som var tänkt bli löskokt är stenhårt eller ännu värre, så löst att t o m vitan rinner?
Tvi vale!
Men det händer aldrig mig eller Husbonden heller för den delen.
Här blir äggen perfekta varje gång!
Vi har nämligen sedan flera år en elektrisk äggkokare.
Ett i sanning genialiskt hushållsredskap.
Tre läge har man att välja på, löskokt, medel (lite krämig gula) och hårdkokt.
Misslyckas aldrig!
En billig investering på under hundra kronor och man slipper äggklockan, gissningsleken och får perfekta ägg varje gång!
Fler äggkokare i svenska hem!

9 kommentarer:

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Den vandrade vidare i bodelningen :)
Det får väl vara lite sport och chansa :)
Men shit i de... Vad i jösse namn ger ni hönorna för gödning och får den här plats i kokmaskinen och hur lång tid behöver den för att bli färdig?

Birgitta sa...

Lite spänning får man väl ha här på ¨ålderns¨ höst när livet för övrigt inte bjuder på så många överraskningar:)

em sa...

Nej, koka ägg har jag aldrig kunnat. Inte för att det gör så mycket eftersom jag praktiskt taget aldrig gör det. Men min mor gav mig en äggkokare för många år se'n, säkert äldre än din, för man måste mäta upp vattnet i en särskild bägare beroende på hur många ägg man kokar, och hur man vill ha det - men det funkar.
Margaretha

reneesfotoblogg sa...

Lena: Samma mat som jag äter, det blir man stor av och kan lägga ägg!
Det värsta är när man ska ruva på ägget, man trillar bar av hela tiden.

Birgitta: Själv tycker jag hundpromenaderna är nog så spännande. Mer spänning än jag behöver, i alla fall med en pittbulle.

Margaretha: Precis en sådan har vi och den använder vi flera gånger i veckan.

bakom berget sa...

För en gångs skull hållar jag icke med Dig. Jag tycker inte om äggkokningsmaskiner! Äggen blir som torra på nått sätt tycker jag.
Här kokas äggen på gammalt hederligt sätt. I kockumskastrull,lagda i kallt vatten och sen 3,5 min från att det börjat koka. Perfekt löskokt.
Ha en trevlig kväll!
Åsa.

reneesfotoblogg sa...

Åsa: Huvudsaken är att man blir nöjd och att ägget är löst!

Christina sa...

Vi har en liten mojäng som man pickar äggen med, så här spricker dom aldrig - men eran äggkokare låter ju förnämlig, får nog ta en titt på en sådan nästa gång jag har tillfälle.
Får man även plats med strutsägg i den (med tanke på bilden menar jag...)?

reneesfotoblogg sa...

Christina: Det är ju så att en äggkokare har lite av ett löjets skimmer över sig men i det här fallet så funkar det perfekt.
För övrigt är det roligt att du är på banan igen! Om du nu till äventyr skulle ha varit av den.

Karins fotoblogg sa...

Inte alls. Men min äggkokare är gratis och går inte på ström. Han heter Niklas :)