onsdag 7 mars 2012

Jag skäms

Högsta domstolen sänkte idag straffet för den man som tretton gånger högg sin sambo med ett samurajsvärd.
Istället för åtta år fick han fem och lär vara ute efter tre år.
Man gjorde bedömningen att hans gärning inte var uppsåtlig eftersom han var berusad.
I det här landet tar man i alla lägen mer hänsyn till förövare än brottsoffer oavsett graden av brott.
Jag skäms över det svenska rättssystemet, det är både ruttet och förnedrande.
Att internerna dessutom har det betydligt bättre än våra gamla på alla områden gör inte saken bättre.
En kvinna i veckan dör för att en närstående bestämmer sig för att utöva sin makt.
Han må vara berusad eller nykter men hans avsikter är desamma.
Om han dessutom försöker tretton gånger..............
HEJA SVERIGE!

3 kommentarer:

bakom berget sa...

Man undrar vart faan vi är på väg mot för konstigt samhälle???

Nu ska jag stjäla grannens bil och åka till stan tror jag. Fast först ska jag supa mig full så jag klarar mig från straff.
Ha en bra dag!
Åsa.

Lisette sa...

Helt vansinnigt - SOM VANLIGT!!! , när det gäller vårt svenska s.k.rättsväsende! Jag blir också så j-a upprörd!

reneesfotoblogg sa...

Åsa: Det lär du väl komma undan med tycker jag. Men försök inte lura staten på några korvören för då djävlar tillämpas den högre straffskalan.

Lisette: Undrar just om straffpåföljden hade blivit densamma om kvinnan använt svärdet på honom. I självförsvar! Hon hade säkert fått livstid.