torsdag 26 januari 2012

Nu har det gått för långt!

Vi har haft Swedbank (fd. Föreningssparbanken, fd. Föreningsbanken) så länge jag kan minnas.
Många miljoner har dom fått låna av oss genom åren till oförskämt låg ränta.
Men nu har vi kommit till vägs ände och vårt tålamod och lojalitet är slut.
Det började för några år sedan när kontantuttagen maximerades till 15.000:- och då måste man beställa två dagar i förväg men nu kan man inte ens få det.
Igår stod det en dam före Husbonden vid kassan i "vår" bank och ville sätta in kontanter på sitt konto MEN DET GICK INTE! 
BANKEN TAR INTE EMOT KONTANTER!
Ja, ni läser rätt.
Swedbanks kontor handhar inga kontanter förutom på ett kontor i Göteborg.
Det är fyra mil dit.
När Husbonden kom hem och berättade det så trodde jag att han fattat fel så jag klev in på banken idag och frågade om jag kunde få sätt in lite pengar på mitt konto och fick till svar: Tyvärr vi tar inte emot några kontanter!
En rar och mycket höfvlig gosse i kassan fick sig dagens avhyvling kan jag säga.
Ett av argumenten var säkerheten och att man vill undvika rån.
Såvitt jag vet så har ingen av bankerna i vår tätort blivit rånade men jag anser att det är bankens ansvar att ha koll på säkerheten på kontoren och skydda sig mot rån om dom så ska ha en beväpnad vakt i entrén.
Det kan inte vara bankkundens sak att ta det ansvaret genom att tvings avstå från att kunna ta ut och sätta in sina egna pengar.
Ett annat argument var miljön.
På något sätt har man lyckats  räkna ut att kontanter fraktas onödigt och det smutsar ner miljön.
Så det  faktum att jag måste sätta mig i bilen och köra åtta mil för att få ut mina egna pengar det räknas inte in i miljötänket.
Jo, jag vet. Man kan gå till bankomaten och ta ut kontanter.
Det har jag aldrig gjort och tänker inte göra det heller. Jag ställer mig inte i en kö utomhus och dessutom riskera att få mitt kort skimmat eller ännu värre blir rånad direkt.
Men det är klar, det drabbar ju inte banken.
Med den dåliga service som Swedbank erbjuder så är jag övertygad att många tar sin mats ur skolan och har sina pengar hemma och då ökar risken ännu mer för inbrott och rån.
Vi har färskt i minne lantbrukarparet som fick sätta livet till för några månader sedan för att rånmördarna skulle kunna lägga sig till med kassaskåpet.
Handelsbanken lär få ett besök endera dagen och Swedbank blir några tusenlappar fattigare!
SWEDBANK KAN TA SIG I BRASAN!
DJÄVLA PUCKO!

12 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Alla banker är skräp, det är det värsta.

reneesfotoblogg sa...

Handelsbanken har i alla fall inte infört sådana här fullständigt ohemula regler. I värsta fall får det bli madrassen och så drilla Gårdshunden och Pittbullen att vakta för ovälkomna gäster.

Lippe sa...

Jag stod på ett bankkontor och fick upplysningen att de inte hade några kontanter när jag skulle ta ut. Jag trodde inte på dem! Sedan frågade jag om jag verkligen var på banken och när jag fick veta att jag var det så frågade jag igen:
- Inga pengar???
Sedan började jag gapskratta och sa att jag förstod!!
Det måste vara dolda kameran utropade jag och tittade efter kameror.
Sedan fick jag gå ut.....

Sven sa...

Å FAN? Hur gör man när man vill sätta in pengar, går det att knuffa in dem
i bankomaten? Nu är Du där igen tänk
på trycket.
mvh Sven

Lena sa...

Men! Swedbank hos oss har en insättningsautomat, väldigt smidigt.
Men jag håller med; servicen är bedrövligt och säkert snart obefintligt

reneesfotoblogg sa...

Lippe: Det är verkligen rena skämtet, man tror inte det är sant.

Sven: Ingen fara jag tar medicin.

Lena: Är den insättningsautomaten för privatpersoner eller för företag?

bakom berget sa...

Tack för komplimangen om rummet!
Ja visst har det blivit väldigt konstigt med bankerna nu för tiden. Jag funderade en stund här......Det är ju inte direkt ofta, som man hanterar kontanter numera, men NÄR men behöver dom, är det ett rent helvete att komma åt dom. Jag, vet då inte hur man gör....... Det slog mig plötsligt!!
Ha en bra helg!
Kram Åsa.

Helena sa...

Jag är inte förvånad över Swedbank. Har haft lite med dem att göra genom en förening som jag arbetat i. Handelsbanken kan jag rekommendera. Har haft dem som bank i snart 30 år och jag stortrivs med dem.

reneesfotoblogg sa...

Helena: Ska kontakta Handelsbanken och lyssna på vad dom kan erbjuda.

Anonym sa...

Själv har jag just bokat tid för möte med Länsförsäkringar
Irene

Lena sa...

Det är kopplat till ditt/dina konton och kort.

reneesfotoblogg sa...

Lena: Aha!