fredag 20 januari 2012

Kan Tage Andersen.....

.....så kan väl jag!
Tänkte jag och köpte en Kamelia.
Till att börja dagen med så ramlade en hel drös knoppar av.
Då ställde jag den i salen som är lite svalare än i övriga delar av huset.
Och si på fan, nu blommar den med de två knoppar som var kvar.
Men det är långt kvar till de stora Kameliaträd som ovanstående konstnär har.
Tror jag ska ta mig en tur till Gunillaberg i Småland till sommaren där han huserar med sin fantastiska trädgårdskonst.







3 kommentarer:

Anonym sa...

Visste du detta om den vackra kamelian?

* att av fröna pressades olja som användes för att hålla ihop de komplicerade frisyrerna i det gamla Japan

*att kamelian var bannlyst från samurajernas trädgårdar för att blommorna faller av hela och därför påminner om avhuggna huvuden

* att enkelblommande kamelior är ovanliga i privata trädgårdar i Japan (kamelians ursprungsland) men finns i tempelträdgårdarna som en symbol för livets flyktighet

Nu fick du en liten historie-/trädgårdslektion om du inte redan kunde den läxan :)
Pyssla om din kamelia väl. Jag skulle vilja ha men dom klarar inte vårt inomhusklimat här tyvärr.

Ha en god helg
Annika

reneesfotoblogg sa...

Annika: Kunde inte ett enda dugg ska jag erkänna, tack för lektionen. För övrigt tror jag inte att det kommer att gå något vidare även om salen är lite sval. Det ska nog vara ett riktigt orangeri om det ska lyckas.
Man får glädjas åt det som är just nu.

Anonym sa...

Underbara kameliabilder och dessutom ett kanske oplanerat? tips om sommarutflykt, kände inte till Gunillaberg tidigare.
Dit måste jag styra kosan!
Irene