lördag 21 maj 2011

Det var bättre förr!

När jag gick i skolan så åkte vi på skolresa flera gånger med endast en lärare.
Vi var borta över natten både i Danmark och på flera ställen i Sverige.
Vi var tjugofem till trettio flickor och hade en äldre, frireligiös och ogift lärarinna.
Inget konstigt med det.
Idag, när en sjätteklassare ger sig av på skolresa så måste dom ha minst fyra till fem vuxna med sig.
Läraren får inte ta ansvar själv efter klockan 14.00.
Föräldrarna måste skriva på ett papper.
Det planeras, stökas och bökas månader i förväg.
När vi åkte på skolresa var det för att få se nya platser, då av kulturhistoriskt värde.
Idag ska resan fyllas av fysiska aktiviteter, såsom paddla kanot eller cykla.
På min tid kunde en lärare hålla pli på trettio ungar men idag klarar fem gånger så många vuxna knappt av det.
Ja, jag vet! Jag gick i skolan på artonhundratalet men vad har det med saken att göra?

1 kommentar:

bakom berget sa...

Ja, jag gick väl där liite senare kanske, men våra skolresor såg ut ungefär som dom du åkte på.
Vi besökte Furuviksparken minns jag och det var ett äventyr.
Det verkar som om ungarna måste proppas fulla med aktiviteter numera. Inget får lämnas till egna ideér och användande av fantasi.
Det finns ett bra motto....Gör saker MED barnen och inte FÖR barnen. Oj oj....Nu vart det mycket här, men sånt här kan man ju verkligen gå igång på.
Lycka till med bubbelpoolen. Tänk om man ändå fick plats med en sån i växthuset. Fast jag ska väl inte klaga. Jag har den ju på/i altanen.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Åsa.