lördag 9 maj 2009

Släktforskning


Morfar, längst till vänster, i glada vänners lag.


Postens förtryckeri, Husargatan i Göteborg. Hit kom morfar som sextonåring a d 1906.


Morfar och jag.

Nu har jag varit förlorad för omvärlden, mer eller mindre, några dagar.
Har kört igång släktforskningen igen.
Mamma, fick för första gången i sitt åttiosexåriga liv reda på var hennes pappa var född någonstans, vad hennes farfar och farmor hette och var dom kom ifrån.
Mammas pappa, min morfar som blev utackorderad till landet utanför Vårgårda för att hans mamma avled när han och hans syster var små barn.
Som sextonåring, a.d. 1906 kom han tillbaka till Göteborg och fick rum på Husargatan och tänka sig, när jag sökte på nätet fick jag upp en bild på huset från den tiden.
Morfar blev Postiljon och körde Harley Davidson med sidovagn i tjänsten.
Efter pensionen köpte han en egen HD och körde omkring med mig i sidovagnen och mamma trädde av någon anledning alltid ett par av mina, hemsydda underbyxor i systertyg på huvudet på mig. Antar att det var öronen hon tänkte på.
För dom som till äventyr inte skulle veta vad systertyg är så är det ett blått bomullstyg som sjuksköterskorna förr i världen hade i sina uniformer.
Återkommer med lite bilder som jag just nu har tappat bort.
mvh R

Inga kommentarer: