måndag 26 augusti 2019

Enveten som en lus!

Kanske det?. 
Tror förstås att lössen ligger i lä när det kommer till en 4-åring som kan argumentera på ett mycket övertygande sätt.
Följande samtal utspelade sig igår.
"Men Calle, ska du verkligen ta på dig långbyxor när det är så jättevarmt ute?"
"Ja, för jag tycker inte det är varmt!"
"Men det är nästan 30 grader ute."
"Det tror inte jag."
"Men du är ju alldeles svettig."
"Nähä, det är vanligt vatten".
"Men du har ju inte haft på dig jeansen på hela dagen, varför ska du ta på dem nu?"
"Jag tycker faktiskt att det är kallt."
"Fryser du då?"
"Ja, lite grann."
"Men ska du gå ut i solen med så mycket kläder på dig?"
"Men farmor, det är mycket kallare ute än inne."
"Tror du det, det tror inte jag."
"Jag ska öppna altandörren så får du känna hur kallt det blir här inne" säger han och öppnar densamma och hetluften strömmar in.
Här någonstans tappar han tråden och skuttar ut för att kolla på alla fjärilarna som invaderat Fjärilsbuskarna och jag inser att han har kommit över: JAG VILL och KAN SJÄLV!
Och jag muttrar för mig själv och undrar:"Vem har han fått det ifrån?"

Inga kommentarer: