fredag 31 augusti 2018

Omodern mat.....

Alltså, hur kan mat bli omodern? Eller modern för den delen!
Smakar det bra och faller mig på läppen så har det väl ingen betydelse att det var inne att äta på t ex 80-talet?
Ta friterad camember med hjortron eller flygande Jakob och ännu värre chokladpudding (riktig alltså) med vispgrädde för att inte tala om marängsviss, you name it....
Går inte! Helt ute! 
Nä, det ska vara rå fisk med kokt ris inrullad i ett ätbart papper doppat i stark sås.
Fast det har ju varit på modet ganska länge så det kanske är ute nu.
Det sista är att man måste ha mobiltelefon för att kunna äta på vissa restauranger.
Måste ladda ner en app!
Boka tid först, vilket får en att tro att det är ett väldigt besökt ställe, men när man gör entré på utsatt tid så möts av en ganska tom lokal.
En burk popcorn sätts i handen på en och så visas men till bordet, sedan börjar det roliga.
Alla halar upp sina mobiler och börjar scrollar upp och ner och fram och tillbaka för att slutligen beställa genom att knappa in en mängd smårätter typ munsbitar.
Efter en stund så plingar det till i mobilen och man får gå och hämta beställningen på en planka som placeras i en för ändamålet avsedd ställning på bordet.
Om man till äventyr inte skulle bli mätt så knappar man in en ny omgång för avhämtning.
Detta "koncept" sprider sig som en löpeld över landet och finns i snart sagt varenda stad och inget ont i det, det smakar alldeles utmärkt men är förhållandevis dyrt. 
Svensk husmanskost är varken ute eller inne, inte modernt eller omodernt och man blir redigt mätt på t ex kålpudding, kalopps, stekt fläsk med löksås, ärtsoppa och pannkakor, kokt torsk med äggsås......

2 kommentarer:

DDT sa...

Jag tror (hoppas) att den där apptrenden blir kortvarig. En rolig grej som är kul att testa en gång, men som inte är värd att komma tillbaka för. Jag är verkligen inget fan av tapas. Dyrt, flottigt och för det mesta gillar jag bara hälften av sakerna jag får in. Men husmanskost, det är bland det bästa jag vet. Framför allt stekt fläsk med löksås. Finns ju inget godare.

reneesfotoblogg sa...

DDT: I morgon är det tisdag och gissa vad jag ska laga då?