torsdag 3 januari 2013

Dum, dummare, dummast

Det har inte gått många dagar in på det nya året förrän det finns anledning att gå i taket över pålagor och myndigheternas idioti.
Nedanstående är taget från Transportstyrelsens hemsida och gäller trängselskatten i Göteborg.

"Månadsvis betalning

Transportstyrelsen skickar ut en avi till dig som fordonsägare i slutet av varje månad. På avin är föregående kalendermånads passager samlade till ett skattebeslut. Det är först när skattebeslutet är taget som det är möjligt att betala.
Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten blir betald även om du inte har fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor."

Dom två sista meningarna är väl maktfullkomligheten i ett nötskal.

Observera att du ska betala även om du inte fått en avi!
Hur ska det gå till?
Jo, det ligger på ditt ansvar att vara uppkopplad på nätet, logga in på din sida samt räkna ut hur mycket du ska betala.
Jag känner många som inte ens har en dator och än mindre är uppkopplade.
En till mig närstående vet inte ens hur man sätter på en dator.
Nu har jag i och för sig tänkt undvika (bojkotta) Göteborg när det gäller allt annat än det av nöden tvungna och istället gynna Trollhättan, Alingsås och Kungälv men eftersom jag fick en avi från Stockholm kommun på trängselavgift för några år sedan utan att ens varit i närheten och dessutom i en lastbil så grunnar jag nu på hur jag bäst ska "märka" mina nummerskyltar så att jag kan motbevisa eventuella påståenden att jag varit i Göteborg med bil.
Några tips?




5 kommentarer:

Anonym sa...

Läste i GP idag att Stockholm gör sina nästan bästa affärer på just tilläggsavgiften. Så det ligger nog en tanke bakom...
Irene

reneesfotoblogg sa...

Irene: Det kan du vara alldeles övertygad om. En halv miljard! Undrar just hur mycket av det som är i form av "ej utskickad avi" och missade av den anledningen.

nillas liv på pinnen sa...

Men det är bra för miljön. *duckar*

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Du behöver inte ducka för jag håller med dig men sättet som man administrerar är inte försvarbart. Att dessutom besökande bilister från andra länder undantas bara för att man kallar det "skatt" är inte heller försvarbart. Kör vi in i Norge så kostar det en hel del.

nillas liv på pinnen sa...

Jag håller med dig, retades bara lite. Myndigheters maktmissbruk är bland det värsta jag vet. Inte mycket kan göra mig lika galen.