lördag 29 oktober 2011

För femte året i rad.....

....och alldeles åt helskotta för tidigt så besökte väninnan och jag julmarknaden på Hällekis Säteri.
Inte så mycket för själva marknaden utan mera för platsen som sådan.
Det vackra orangeriet där man äter sig halvt fördärvad för 145 kronor.
Då ingår två olika matiga soppor, hembakat bröd, dricka, Ris a la malta med saftsås, kaffe med chokladkaka med visgrädde, toscakaka, chokladbollar, mjuk pepparkaka, syltbröd samt fri tillgång på vindruvor som hänger fullmogna över huvudet på en. Stånk!
Det stora växthuset är en enda stor matmarknad där man får smaka på det mesta och sedan är hantverkarna utspridda i stallar, magasin och andra uthus.
Eldar, marschaller och granris gör påminda med doftslingor överallt och det hela är faktiskt en upplevelse även om det är i slutet av oktober.
Kinnekulle bjöd dessutom på sprakande färger.

En av stallbyggnaderna

Ingången till loftet på ett sädesmagasin


Tomtar från Alingsås tillv. av Siw Stening



Mjuka tomtar och som här hårda tomtar

Orangeriet

Skicklig mathantverkare







Smaka, smaka, smaka........

 



















På ett loft träffade jag en kvinna som jag så väl kände igen. Blev lite konfunderad och osäker på om jag skulle hälsa eller inte men gjorde det i alla fall och påtalade samtidigt mitt predikament. Hon skrattade hjärtligt och då trillade tioöringen ner på mig, det var "bondesökerfru Maritha" som gifte sig med sin härliga bonde i Götene. Det ena gav det andra och eftersom vi sitter lite i samma båt så blev det en glad liten pratstund och hon bjöd verkligen på sig själv den rara människan. Och för dom som undrar så är dom fortfarande lyckligt gifta.
Om jag handlade något?
Jodå, en ljuvlig tvål (av Maritha) och fem marsipancigarrer i olika smaker för att ge till pappa på Fars Dag.

5 kommentarer:

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Så trevligt det ser ut att ha varit.
Låg inte dessa delikatesser inom LCDFSPTU-dieten?
Gulligt av dig o tänka på pappsen med marsipanen, för du gillar väl inte det!
Men det känns som det är liiiite för tidigt för jul ännu

Mian sa...

Jag känner att jag nog måste ge avkall på mina principer och åka dit, även om det är tidigt på säsongen! ;-)

reneesfotoblogg sa...

Lena B: Ingen regel utan undantag och marsipanen är till pappa, jag lovar.
Fast frestelsen är svår för det är Breutigams och med olika spritsmaker.

Mian: Då får du skynda dig för det är sista dagen idag på säteriet, sedan kommer ju förstås Falkängs julmarknad.

Anonym sa...

Mysigt med julmarknader när höstrusket sätter in på allvar.
Såg bilden på rödlöksmarmeladen. Har du provat den? Vi tycker den är fantastisk till köttbullar! Kanske inte tänkt till det med vad sjutton då ... har en väninna som äter vinbärsgelé till en del fiskrätter :)

Annika

reneesfotoblogg sa...

Annika: Har faktiskt kokat flera gånger själv och den har en strykande åtgång. Passar till det mesta tycker jag.