söndag 16 oktober 2011

Det är skillnad på folk och folk

För ett antal år sedan drev jag företag i aktiebolagsform.
Då har man en revisions- och redovisningskonsult som tar hand om pappersexercisen.
Momsen betalades, om jag inte missminner mig varannan månad.
Till den ändan måste man fylla i en momsdeklaration som skulle vara verket tillhanda före en viss datum.
Revisionsbyrån räknade ut hur mycket jag skulle betala och så tog jag uppgifterna per telefon, fyllde i blanketten och betalade in summan.
Vid ett tillfälle hade byrån en nyanställd och jag var jäktad så jag tänkte inte på att hon gav mig fel uppgifter utan fyllde i, skickade in och betalade dryga 200.000:- sekiner.
Det gick fjorton dagar och sedan började det hända saker.
Ska inte gå in i detalj men summan av kardemumman blev att jag visserligen hade betalat in den rätta summan till skattekontot men det framgick inte av deklarationen vad pengarna gällde så jag blev påförd en straffskatt på 52.000:- kronor.
Jodå, femtiotvåtusen kronor.
Trots att jag hade betalat in pengarna.
Nu är det så att revisorer och dylikt folk måste ha försäkringar för eventuella tabbar så efter två år, när revisorn hade överklagat till högsta instans och fått avslag så löste försäkringen ut och jag fick tillbaka pengarna. Utan ränta dock.
För de som till äventyr inte vet det så är det "omvänd bevisbörda" när det gäller Skatteverket.
Det betyder att en sketen tjänsteman kan påstå vad som helst och det är du som ska bevisa din oskuld.
Varför berättar jag då detta?
Jo, för att i dagens GP så kan man läsa sex helsidor om en viss politikers vara eller icke vara.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det skillnad på folk och folk. Allt för stor skillnad!
/SA

reneesfotoblogg sa...

SA: År ut och år in och aldrig blir det någon bättring.

nillas liv på pinnen sa...

Det går inte i längden att ha en jävla massa krav på vanligt folk när man inte har detsamma på makthavare. Hoppas de sistnämnda inser det innan det är för sent.

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Det förefaller ju som om det går i längden eftersom det förekommer år ut och år in.
"Nu stryker vi ett streck över detta och går vidare" är standardfrasen!
Näste som kläcker ur sig det ska få en fetsmäll (om jag skulle vara i närheten alltså).