fredag 8 januari 2010

Flera bruna flaskor

Min kära vän som är i samma bransch som jag, nämligen Husmoder och som jag berättade nyss har besvär med bruna flaskor hade strykdag.
Ångstrykjärn är en välsignelse men bör ju som bekant inte matas med vanligt kranvatten utan mera med destillerade vätskor för att inte becka igen.
Min vän köper destillerat vatten i dunk avsett för bilbatteri.
Dunk är ohanterligt när man ska fylla på strykjärnet.
Alltså har min kära vän hällt över vattnet på mindre, bruna flaskor.
Denna dagen går strykningen som en dans ända tills vattnet tog slut i strykjärnet.
In i grovköket, hämtar en flaska och fyller på med en klar vätska ur en brun flaska.
Fortsätter strykningen men efter några sekunder börjar järnet att spotta och fräsa och ur det börjar en vit seg sörja rinna över plagget som skulle ha blivit slätt och skrynkelfritt.
Istället blev det nedgrisat och illaluktande.
Då läste hon på etiketten på den bruna flaskan: OSTLÖPE!


mvh R
PS Ett effektivt sätt för att få ett nytt strykjärn.DS
PPS Ett litet tips: har man kondenstumlare så kan man använda vattnet i behållaren som ju är just kondensvatten. DS

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Ost på flaska, det skulle kanske vara nåt. Finns det i olika smaker? Västerbotten, brie...?

reneesfotoblogg sa...

nilla: En vinpava i ena näven och en ostpava i den andra så är det bara att växla.
mvh R