tisdag 20 januari 2009

Starka kvinnor

Häromkvällen tittade jag för andra gången på dokumentären om Marianne Greenwood.
Så stark, så vacker också vid nittio års ålder. Säkert egensinnig men väl medveten om det.
Hon var inte obekant för mig eftersom jag varit fotointresserad i många år men för svensken i gemen tror jag att hon är ganska anonym.
En annan kvinna som upmärksammades med en dokumentär för ett tag sedan var Barbro Alving, "Bang".
Henne stiftade jag bekantskap med en natt för många år sedan när jag läste hennes bok som handlar om tiden på kvinnofängelset. Hon blev ju dömd för att ha vägrat göra civilförsvarsövningar.
En kvinnlig intern säger i boken att: "Jag sket knäck i spiral!"
Jag upplevde det så förlösande mitt i det allvarsamma ämnet och jag minns att jag skrattade så husbonden vaknade och frågade om jag var riktigt klok.
Men vilken styrka hon måste haft som människa när man betänker att hon var född 1909.
Hon levde ju ett liv som med den tidens moralkodex måste ha varit fullständigt ohållbart.
En sak hade dessa två kvinnor gemensamt, dom var nästan alltid på resande fot.
Tror faktiskt att jag ska fördjupa mig i dessa två kvinnor och låna lite litteratur.
mvh R

7 kommentarer:

Christina sa...

Var det den dokumentären som gick för något år sedan, där en åldrad Marianne Greenwood bor i en lägenhet med havsutsikt i...var det Portugal, eller var var det hon bodde?

Har alltid beundrat henne, likaså Bang som var min mammas favoritkåsör, så jag läste hennes böcker när jag var i tonåren och minns dom som väldigt underhållande.
Fast jag tror aldrig att min mamma fattade att Bang var lesbisk ;)

Ja, det är verkligen två starka kvinnor du skriver om!

Christina sa...

Googlade och såg att det var i Antibes hon bodde ;)

reneesfotoblogg sa...

Det stämmer Christina, hon bodde i Antibes och filmen var den du kommer ihåg.
Hon gick ju bort kort efter filmen gjordes 2006.
Just nu sitter jag med tolv sidor utskrift om Bang som jag kört ut från datorn och det innehåller en del citat från hennes dagböcker.
mvh R

em sa...

Båda dessa kvinnor hör till mina förebilder. Bang är jag uppväxt med och Marianne Greenwood kom in lite senare.
Det fantastiska med Bang är att hon hade, och bjöd på, allt från nattsvarta demoner till de lättsamma - men alltid med en knorr.
I sin bok "Kvinnor på gränsen till genombrott" skriver Ulrika Knutson en del om Bang. En läsvärd bok som innehåller så mycket mer än Bang.
Margaretha

reneesfotoblogg sa...

Tack för tipset om Bang Margaretha!
mvh R

Elisabet. sa...

r: så här gör du för att lägga in youtube-filmen (men kolla nu hos mig, nu blev den för bred):
Kopiera länken där det står "bädda in" till höger om filmen.

Öppna redigeringsprogrammet där du skapar nytt inlägg och klistra in länken där.

Nu ser du inte bilden, men gå till vanliga programmet, klicka .., så ser du filmen.

Förstår du inte så får du slå mig en signal ...haha.

Lycka till!

Elisabet. sa...

Var inte Marianne Greenwood från Norrbotten från början?

Eller jag kanske missminner mig?