tisdag 20 juni 2017

Kärringstopp!

Det var läge att byta bil och då blev det en Renault Kadjar. En SUV alltså! Och då säger vän av ordning att det inte är förenat med miljötänk men det är det visst för den finns som miljöklass. Och det köpte vi....trodde vi! Ska inte gå in på alla turer med det stora bilförsäljarföretaget som finns över hela Sverige men det visade sig att dom sålt åket till oss som inte var reggad som miljöbil och det hela slutade i att dom betalade tillbaka ett antal tusenlappar.
Men det var inte det jag skulle tala om utan en av alla moderniteterna som finns på denna bil.
En finess som gör att jag för första gången i mitt långa bilkörarliv då och då får kärringstopp.
Så här går det till: Man stannar för att kunna köra ut på en större trafikerad väg. Om det då är en liten lutning uppåt så slår bromsen på och det resulterade till en början i att motorn dog om man som jag är lätt på gasen. Vad man måste göra är att gasa till ordentligt så släpper bromsen.
Denna modernitet är fullkomligt idiotisk och antagligen användbar för den som måste använda handbromsen för att starta i backe vilket jag aldrig har behövt eftersom jag är tillräckligt flyfotad för att bilen inte ska rulla bakåt. Jag tog nämligen körkort för hundra år sedan och då ingick det i utbildningen.
Att bildjäveln sedan behagar stänga av sig själv då och då vid parkering, (har aldrig lyckats räkna ut när och varför) förbryllar mig också samt att den startar om man trampar ner kopplingen förstår jag inte heller nyttan av. 
Starta förresten: Ingen nyckel, ingen växel samt foten på fotbromsen annars startar den inte.
Det här med att kolla på mobilen under färd! Ha, det är för amatörer! Ni skulle se den stora bildskärm jag har på instrumentbrädan! Den är för proffs! Till en början försökte jag kolla lite grann bara ställa in kanalen på radion i all enkelhet men se det var förenat med livsfara, två gånger var jag på väg ut i periferin och tack vare medpassagerarens gallhojt så klara det sig.
Häromdagen var jag tvungen att ändra språket från TURKISKA till svenska, fråga mig inte hur i h-vete det hade hoppat in för det vet jag inte men med två manualer och ordentligt pakerad så gick det till slut men tänk om jag försökt det i hundra kilometer på motorvägen.

8 kommentarer:

Ina sa...

Jag orkar inte ens tycka synd om Dig.....en Renault.....;-) samma företag som också säljer sitt egna märke är utrustad på samma vis men den har en knapp där man stänger av automatiken (läs idiotin)
En trevlig Midsommar till Dig och Din familj
MVH Sven.

reneesfotoblogg sa...

Sven: Låter som om vi tog körkort ungefär samtidigt. Förresten, var sitter den knappen, jag orkar inte läsa den ybertjocka manualen. Och vet du vad, jag valde bort automaten för jag tycker faktiskt det är roligt att köra bil fortfarande och i det ingår att veta när och vid vilka varvtal man slänger in lämplig växel. Alla utan undatag tycker att jag är en idiot för det är så UNDERBART med automat men det bjuder jag på.
Ha en härlig midsommar tillsammans med de dina!
Renée

DDT sa...

Suck! Nu blev jag ännu mindre sugen på att ge mig ut och leta efter en ny bil. Och du, jag vill också ha manuell växel!

reneesfotoblogg sa...

DDT: Man kanske skulle köpt sig en veteranbil i toppskick där allt är mekaniskt,rejält och pålitligt och dessutom fantastisk vacker typ en bullig femtiotalare!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Ojoj jag är visst inte den enda med nära döden upplevelse i den nya bilen
🤤🤤🤤🤤🤤🤤

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Ojoj jag är visst inte den enda med nära döden upplevelse i den nya bilen
🤤🤤🤤🤤🤤🤤

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Du ser jag är chockad ännu så att det blev dubbelt kommenterat

reneesfotoblogg sa...

Lena: Det var ju du!