måndag 12 maj 2014

Man

Först var det hen och nu är det man.
Språket ska reformeras igen!
I fortsättningen bör man inte säga "Man kanske skulle ta sig en rackabajsare." Nix, nu ska man säga "En kanske skulle o.s.v......."
Det är inte politiskt korrekt att använda man för det är maskulint.
Det tycker jag är egendomligt för när jag använder ordet så har jag inte en tanke på om det är man eller kvinna som åberopas.
I exemplet ovan är det mig själv jag syftar på och så vitt jag vet är jag kvinna trots att jag har ett förnamn som används av båda könen.
Det ingen nyhet att använda "en", för dialektalt förekommer det över hela Sverige.
Husbonden använder det för övrigt i dagligt tal.
Det blir en aning komplicerat om vi ska var så rigida beträffande språket, tänk bara på alla båtar som har feminina namn eller de språk som bygger på feminint och maskulint, tyskan t.ex.
Ärligt kan jag säga att jag inte förstår vad man vill uppnå med dessa reformer i språkbruket men någon kanske vet?

6 kommentarer:

Sven sa...

Skojar Du? Men det är klart,alla som går ut och tar en mössa på sig ifall
det finns hackspettar är ju inte dö,a
än.En båt,är en HON vare sig det sitter en 200 hästars Honda eller en
vattenjet i ändan.En roddbåt är kan-ske tredje könet???
Förtvivlans icke. Sven

reneesfotoblogg sa...

Sven: Nej raring, jag skojar inte. Såg ett inslag på dumburken om detta. Det verkar som att man, förlåt en tror att om (man) en suddar ut alla olikheter mellan manligt och kvinnligt så löser sig alla problem i världen.

Mian sa...

Det där med "en" istället för "man" är urlöjligt och överdrivet. Leder ingenstans alls.
Om man skulle ta sig en kopp kaffe på maten nu, yepp!

Ninna sa...

Här är inte man eller kvinna...

reneesfotoblogg sa...

Mian: En kan tycka att det finns det som är värre!


reneesfotoblogg sa...

Ninna: ...och inte har det hänt så värst mycket sedan dess....