måndag 16 september 2013

Husbil kör jag....

....med bravur om du frågar mig.
Med cykelstället är den 7,70 m lång, väger nästan 4 ton och alltså inte ett fordon man knycker sig in och ut i filerna med.
Igår körde vi från Gränna och Visingsö och hade marschfart enligt tillåtet 110 km/tim.
En bra bit framför mig ser jag hur en långtradare skjuter ett däck och gummislamsorna far runt över vägbanan samtidigt som bromsljusen lyser röda.
Förutseende som jag är så pilar jag vänster och kollar så att omkörningsfilen är tom samt drar mig långsamt ut för att dels varna bakomliggande och dels komma om utan att behöva bromsa upp.
Plötsligt dyker det upp en Volvo som inte har tänkt annat än att köra om mig trots att jag har halva husbilen ute i ytterfil och blinkern påslagen.
Utan att lätta på gasen trycker han sig om med hjälp av halva körfilen och lite vägren i en hastighet på ca 130-140 km/tim.
Gissa vad han hade bak i bilen?
En rullstol!
Grattis Pucko!
För övrigt kan jag meddela att det osade svavel i husbilen ända fram till Jönköping.

4 kommentarer:

Sven sa...

Å så ska de vara när ångan ä oppe...
Svavelosande,blodtryckshöjande,nu
känner jag igen Fru Karlsson.

Maggan sa...

Måste ha vart en karl som körde den Volvon! Eller hur? En del är rena, rama vettvillingar. (Men inte alla, förstås. Brasklapp.)
Tur att det gick bra, i alla fall.

reneesfotoblogg sa...

Sven: Så väl du känner mig! Men håll med om att det finns idioter i trafiken.

Maggan: Med tanke på att han hade en rullstol i bagaget så......

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Ja men vad bra, kör du upp husbilen till Oves på söndag så kan vi ha korvtestarmöte i den :)