tisdag 10 september 2013

Hur man tänder.....

.....med tuttarna!
Det har att göra med storleken!
Nu vill jag påpeka att dom med snuskig fantasi göre sig icke besvär.
Det har nämligen att göra med förhållandet av höjden på köksbänkar, min, i detta fallet egna längden och tuttarnas dagsform eller snarare om dom är ihopknycklade i en behå eller lössläppta.
Man kan konstatera att man inte blir längre med åren utan tvärtom och i mitt fall handlar det om en tre till fyra cm kortare vilket jag vägrar att vidgå om någon frågar om min längd utan jag uppger min ursprungliga eftersom mitt BMI ser bättre ut då.
Alltnog, när vi bytte kök för några år sedan så var arbetshöjden ökad med tio cm, alltså en diff på tretton-fjorton cm vilket fick mig att känna mig som en pygmé i mitt eget kök.
Och nu kommer vi till själva tändandet för det är spisen jag lyckas tända varje gång jag ska torka av kaklet bakom hällen.
Den har ju tuch-kontroller och dom sitter längst ut samt är hällen extra stor, det ska ju vara storvulet i ett lantkök eller hur?
Så, varje gång jag sträcker mig över så lägger jag tuttarna på kontrollerna och vips så går plattorna igång.
Himla praktiskt!
Som tur är så piper fanskapet varje gång så jag kan stänga av men irriterande är det.
Undrar om inte detta kan vara anledning att byta till något bättre, en induktionshäll t ex. men då ska reglagen sitta längst in
 


 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det lär finnas något som kallas "lyft" också...?
Irene

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Ha ha du e för go.
Du har lagt ut tutteinlägget på Fototrissen.
Tur är väl att du inte la ut 3 foton på dom oxå, vilket jag trodde och letade efter när jag läst inlägget :)

Mian sa...

Du är helt makalöst rolig!
Hade ingen aning om att man kunde göra så... få igång en spis med tuttarna... Magi!

nillas liv på pinnen sa...

Hahaha!

Jag är mållös, ska jag sätta på spisen med tuttarna får jag lägga mig på den. Men så är jag ju inte bondmora heller.

reneesfotoblogg sa...

Irene: Husbonden föreslår att jag ska slänga dom över axeln.....

reneesfotoblogg sa...

Lena B: Konstigt, inläggen är ju inte ens gjorda samma dag....

Mian: Man har inte roligare än man gör sig....

Nilla: Mållös? Tror jag inte på!

Kerstins foto sa...

Hahaha, vilken underbar bild jag målar upp för mitt inre. Induktion kan nog vara ett bra alternativ. ;)

reneesfotoblogg sa...

Kerstin: ......med reglagen utom tutthåll....