söndag 23 augusti 2009

Skillnad

Förra året fick ca åttio stycken sätta livet till.
I veckan som gick var det tretton döda, tre svårt skadade och okänt antal drunknade efter att de hoppat i Göta älv.
Detta endast ett par mil bort, fågelvägen.
Som tur är på andra sidan älven.
Dessa massakrer på får tvingas fram av staten för att föda några grupper med vargar.
Vargar som naturmupparna till varje pris vill bevara i bebodda trakter.
Fåren och fårägarna ska finna sig i denna blodiga och över måttan grymma jakt som sker i hägn.
Fåren är totalt chanslösa.
I timmar pågår slakten
Det är här skillnaden kommer in för naturfantatikern.
En varg är mer värd än ett får.
En varg är mer värd än tio får i dödsångest som får ligga svårt sargade timma efter timma tills fårägaren upptäcker förödelsen och kan avliva de djur som inte redan dött.
Nej, jag älskar inte får och jag hatar inte varg men ta mig fan att jag är beredd att mata vargen med mina egna husdjur.
Varje kommun med självaktning har en vargspanare som hattar runt och kollar vargspår i markerna mot rundlig betalning.
Mitt förslag är att han och naturmupparna antingen utfordrar vargarna med redan slaktade djurkroppar i direkt närhet till hålorna, eller också vaktar vid alla husdjurshägn i regionen på nätterna.
Våra hästar fölar utomhus i maj månad och ibland händer det att någon ko kalvar lite sent i beteshagen.
Vandrande ungvargar har setts några kilometer härifrån.
Det händer att vi är oroliga.
Är det konstigt?
mvh R

3 kommentarer:

Karina sa...

Tyvärr är det ju människan själv som förtstört ekobalansen.
Även om jag är en av "naturmupparna", så är det du skriver tänkvärt och inte fel.


Karina

reneesfotoblogg sa...

Jag tror inte att du är en naturmupp så som jag menar.
För mig är det fanatiker som värnar, inte om helheten utan om det som är viktigt för just dom och till vilket pris som helst.
Helt rätt att människan förstört balansen och det är ju just det som skett betr. vargarna i detta området.
Det råder ju delade meningar om hur de första vargarna kom dit. Det är ju osannolikt att ett par skulle vandrat från Finland, ner genom hela Sverige obemärkta, för att plötsligt poppa upp i Dalsland.
Med all säkerhet är de första uppfödda i fångenskap och utplacerade. Det är där naturmupparna gjort en felbedömning och placerat ut dom på ett totalt olämpligt ställe kanske för sin egen bekvämlighet skull.
Sanningen är att det är trångt för vargarna med tre revir. Inaveln är ett stort problem och det gagnar inte på något sätt vargen.
Bara det faktum att en varg blev ihjälkörd utanför Liseberg för ett par år sedan säger väl en del.
mvh R

Anita sa...

Reneé: I just agree with you! Completely!