fredag 12 juni 2009

Överkänslig?

Igår skulle jag ta ut en ganska stor summa pengar från banken för att betala spa-badet.
Vis av skadan från i fjol när vi skulle åka hämta husvagnen och glatt stegade in på banken med uttagskvitto i högsta hugg, strax före tre, och fick till svar att så stora pengar måste betällas så tänkte jag att här gäller det att förekomma.
Skulle i och för sig ha pengarna på en postväxel men man vet ju aldrig.
Bestämde att jag skulle ringa banken och fråga om också detta var en beställningsvara.
Nu här det till saken att banken lånar en ganska stor summa pengar av oss utan att betala så särskilt mycket ränta och har genom åren och vårt yrkesverksamma liv fått låna åtskilliga miljoner av våra surt förvärvade slantar.
Slår alltså numret till vårt lokala bankkontor och blir satt på vänt.
Efter fem minuter svarar en telefonist någonstans ute i Sverige och jag ber, något förvånad eftersom jag slagit det lokala numret, att få bli kopplad till kontoret i XX.
Då frågar människan: Vad gäller ärendet?
Redan här stiger blodtrycket och jag tänker: Det ska väl du strunta i, du har väl inte med mina pengar att göra..... men jag samlar mig och säger att jag har en fråga.
Jaha, då kopplar jag till kundtjänst!
Efter drygt tio minuter svarar en stackars människa och jag inser att det ingalunda är mitt lokala bankkontor och då talar jag om för henne vad jag tycker om bankens förmynderi. Stammande, förklarande, säger hon till sist, att naturligtvis ska jag få tala med mitt bankkontor, och är det någon speciell person där?
Nej, det kvittar för jag känner allihop!
Så får jag äntligen tala med en "känning" på banken och läser lusen av henne också för nu är jag uppe i varv och som "tur" är har hon fått avhyvlingar av mig förut så hon behåller sitt lugn.
Vad som är förvånande är att bankkontoret i XX betalar huvudkontoret för "denna tjänst", alltså att svara när man ringer lokalnumret och sedan dirigera vidare.
Detta kan tyckas vara en bagatell och inget att hetsa upp sig för men om ingen säger ifrån så sker ingen förändring, och min tid är lika viktig som bankens.
Om lokalkontoret svarat så hade ärendet varit avklarat på en minut.
Nu tog det uppåt tjugo minuter av min dyrbara tid.
Överkänslig var rubriken, och jag undrar: måste man finna sig i överförmynderi från serviceinrättningar?
Jag har genom åren sagt ifrån till både skattedirektörer och annat, obs av skattemedel avlönade, tjänstemän när jag har blivit överkörd, minimerad och behandlad på ett för mig oacceptabelt sätt.
Om det är att vara överkänslig, då är jag det!
mvh R
PS Skattedirektören i XX frågade om han kunde gå ut utan hjälm när jag var klar med honom!DS

11 kommentarer:

em sa...

Igenkänningsfaktorn fick mitt blodtryck att stiga när jag läste detta!! Överallt är det dessa ***** telefonsvarartjänster som i bästa fall slussar en vidare. Jag faxar eller mejlar när jag vill apotek, bank och post något!
Margaretha
som är superöverkänslig i kubik!

reneesfotoblogg sa...

Tack! Roligt att höra att det finns fler. Omgivningen vill göra gällande att jag är en "ragata/rättshaverist".
Men kom ihåg att det är dom missnöjda som driver utvecklingen framåt, inte dom som lutar sig tillbaka.
mvh R

Karina sa...

Här har du en till :)

Du är bara för skön R :)

Kram på er

Hedgren sa...

Håller med till 100%.
I går när jag var på apoteket för att hämta medicin till hunden blev jag expeditierad av en apotekstekniker. När hon var klar med beställningen fick jag vänta i över fem minuter på att någon med behörighet skulle signera etiketterna. Sen bar det iväg till kassan för att betala och där stod redan sju stycken i kö. Irriterad? Jag? NÄÄÄÄ!

reneesfotoblogg sa...

Karina: ;).
Hedgren: Det var ju något underliga rutiner på det apoteket.
mvh R

pia sa...

ja jisses, man kan få högt blodtryck för mindre! eller när man ska ha en tid till läkarn/ annan person på vårdcentralen... ringer och "vi ringer dig kl XX". Att personligen gå in och boka en tid går inte för sig heller, nej det kan vi inte göra i receptionen", det gör sköterskan... men för h**, ge mig en tid bara!!!!!!!!! ;)

reneesfotoblogg sa...

Pia: Det känner man igen! Att boka en tid i receptionen kan man bara göra om läkaren sagt att man ska komma tillbaka, men då går det bra! Konsigt.
mvh R

Ninna sa...

Åh, jag blir alldeles knottrig över hela kroppen bara jag tänker på att ringa vårdcentralen. Det är nu mer än fyra år sen jag väntade att vårdcentralen skulle ringa. När dom väl ringde, skulle jag skynda mej att svara, fastnade med foten i något, och stöp som en fura. Knät gick sönder...

reneesfotoblogg sa...

Ninna: Men kära hjärtanes..... fast man kanske inte kan skylla vårdcentralen....eller?
mvh R

Handelsbankenkund sa...

Byt bank! Jag ringer till bankdirektörens direktnummer och kommer fram 9 av 10!

reneesfotoblogg sa...

Ska ta det under övervägande!
mvh R