torsdag 24 mars 2016

Hur har det blivit så här?

I morse for vi iväg för att handla inför stundande helg.
Inte för att vi frossar eller firar något nämnvärt men man måste ju ändå fylla på förråden.
Utan att ge mig in i debatten beträffande "tiggarnas" vara eller inte vara så stäms jag till eftertanke när jag noterar följande:
Klockan nio är tiggaren redan på plats vid entrén och invirad i en filt sitter han där med sin kopp. 
Fem meter därifrån kör affärspersonalen ut containers, den ena efter den andra som tippas i en stor lastbil. 
Jag ser att flera av dom är fulla med bröd i sina förpackningar.
Bortsett att mannen med koppen sitter där i snålblåsten med sin kopp så är det något så fundamentalt fel att vi slänger fullt duglig mat i kvantiteter bortom vett och sans.
Livsmedelsverket borde ta sig en funderare på om det var så smart att bestämma "bäst före datum".
Det epitetet kan dom sätta på sig själva och låta oss andra bestämma om vi vill ha dagsgammalt bröd eller vällagrad ost.
Jodå, det händer att "stora affären" rear utgången ost och gissa om jag köper på mig. I fina ostbutiken får man ju betala multum för lagrad ost.

Inga kommentarer: