fredag 6 november 2015

Råttan på ......

.....musen!
Jodå, så kan det bli.
Eller snarare musen på musen.
Detta tarvar en förklaring förstås.
Det är jättecharmigt  att bo i gamla hus, inte tu tal om något annat, och hösten är så vacker att man får tårar i ögonen men höst + gammalt hus = möss och råttor inomhus.
Och har man kakelugnar så är det som en vidöppen port för de små gnagarna för dessa eminenta värmekällor sluter ju liksom inte riktigt tätt intill väggarna.
Hittills har dom små rackarna hållt sig på övervåningen (vad jag vet) och där har jag mitt datarum också.
Häromdagen när jag skulle betala räkningar och greppade musen för att klicka mig in på banken så var den sig inte riktigt lik, musen alltså.
Själva scrollhjulet var söndergnagt till oigenkännlighet och musmattan full med flagor.
Och nu, fem fällor gillrade med leverpastej och två döda möss samt en nyköpt dito så är det lugnt fast det är antagligen bara tillfälligt.
Läste häromdagen att tolv hanar och tolv honor av gnagarsläktet producerar tvåtusen nya på åtta månader!
Undrar om inte Husbonden ska köpa lite fler fällor samt får jag nog hänga upp musen i taket när den inte används.
 

2 kommentarer:

Rajson sa...

Låter spännande värre!
Här hos mig finns de inne i förrådet och brukar bygga bo i min golfbag då och då. Inte hela världen men.....
Men visst sprang det en riktigt fet råtta över gården för någon månad sen så man går inte säker mitt i stan heller.
Ja vad vore livet utan de små...? Min skrutt är lite för långt borta men då hinner jag med annat också.

reneesfotoblogg sa...

Rajson: Ganska äckligt är det, jag tvättade allt med Klorin innan jag satte mig vid datorn. Ibland undrar man vad råttor och möss har för existensberättigande.
Betr. skruttarna så är jag ju välsignad i övermått då jag har honom nästgårds. Han tangerar tio kilo så man hissar honom inte hur som helst längre. Ibland får Husbonden träda in ska jag erkänna.