tisdag 26 maj 2015

Förköper sig.....

....gör man ibland.
För två år sedan skaffade jag ett objektiv bara för att jag läste någonstans att det skulle ha en sådan vacker bakgrundsoskärpa. 
Samyang, 85 mm med ljustyrka 1.4.
Priset var överkomligt med tanke på stora bländaren och skulle man köpt ett original med samma värden så hade inte min plånbok orkat med på långa vägar.
En enda hake dock, man måste ställa skärpan manuellt, alltså ingen autofokus.
Nåväl, efter ett par försök så kom jag fram till att jag inte såg tillräckligt bra för att få skärpa i bilderna så objektivet åkte ner i en låda och där har det legat sedan dess.
Igår kom jag på att jag kanske skulle ge det en andra chans och har du sett på fan, det blev några användbara bilder till slut.
Så nu tror jag att jag ska lägga ner det i fotoryggan så får det vara med en stund.


 

6 kommentarer:

Siwan sa...

Fantastiskt snyggt, särskilt hästfotot fastnade jag för.

Anonym sa...

Jättesnyggt ju!
Irene

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Vilken skärpa
Härliga bilder

reneesfotoblogg sa...

Siwan, Irene, Lena: Tackar, tar väl några bilder till med den gluggen.

DDT sa...

Tycker: himla snyggt! Fast jag förstår problemet. Utan autofokus skulle jag vara helt hjälplös. (Det är jag nästan ändå vid fotografering). Att du lyckas fota hästen innan han promenerat iväg är ju sjukt imponerande.

reneesfotoblogg sa...

Denna där: Hon stod helt stilla vackra Randi, det var bara manen som rörde sig i vinden.