lördag 3 januari 2015

Husbonden.....

.... står oftast för dramatiken här på gården.
Ibland undrar jag om han bara vill ha uppmärksamhet och tar till vilka medel som helst, men jag kan tycka att han tar i lite för mycket.
Dagarna före jul i stöket så framlade jag en önskan om att få den gamla antika symaskinen förpassad till övervåningen.
En gammal Singer med ett underrede i järn är ingen lätt pjäs så jag deklarerade klart att vi måste invänta Huliganens hjälp sedan gick jag in i salen för att fortsätta fönsterputsningen.
Plötsligt uppstod det ett långdraget brak och dunder, närmare bestämt cirka tio trappsteg långt och slutade med ett stön.
Vid det laget stod jag redan i hallen och ser Husbonden liggande nedanför trappan med symaskinen över sig stönande: "Jag slant i svängen".
När han pallrat sig upp,  känt efter om kroppen var intakt så kommer nästa replik: "Det är bara remmen som gått av".
Vad jag gastade kan inte återges för då tar datorn eld.
Blodvite hade dock uppstått men inte värre än att några stora plåster täckte eländet.
I sin fulla kraft kunde min käre make springa uppför trappan till sädesmagasinet med en hundrakilos säck på ryggen men den tiden är förbi kan jag meddela.
Tror jag ska informera Husbonden om det.

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Jag slant i svängen, haha! Stackarn. Blås på honom från mig, det låter inte som att du hade så mycket pjosk till övers för honom.

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Pjosk och dalt? Då skulle han tro att jag blivit knäpp!
Vem bad honom att visa sig på styva linan förresten. Inte var det jag!